וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפרקליטות מזלזלת בנפגעות עבירות מין"

החתימה על הסדר טיעון עם מאבטח הרמטכ"ל ארז אפרתי והחלטות נוספות של הפרקליטות, הניעו את ארגוני הנשים לשלוח מכתב מחאה חריף לשר המשפטים נאמן. "ישנה פגיעה בזכותן של נשים לשוויון"

מעל 10 ארגונים פמיניסטים שלחו הבוקר (חמישי) מכתב חריף לשר המשפטים יעקב נאמן, פרקליט המדינה משה לדור ומנכ"ל משרד המשפטים גיא רוטקופף במחאה על מה שהם מגדירים כ"התנהלות מדאיגה של הפרקליטות בטיפול בנפגעות עבירות מין". הארגונים פנו לשר המשפטים בבקשה לרענן ולהסדיר את נוהל הגשת כתבי אישום במקרים של עבירות מין. הם דורשים ממשרד המשפטים לגבש הנחיות ברורות לאופן ההתייחסות לניהול חקירות מקרים של עבירות מין, להחלטות על עסקאות טיעון במשפטי עבירות מין וכן לגבי החלטות על סגירת תיקים והתיישנות בתחום התקיפה המינית.

הארגונים טוענים במכתבם כי "הפרקליטות איננה מבצעת את תפקידה ברגישות ובייחודיות הנדרשת, ותחת זו היא מתנהלת בעצלתיים או שהיא נחפזת לסגור תיקים, והכל תוך פגיעה בוטה בזכותן של נשים לשוויון, לכבוד ולסביבה בטוחה ומוגנת מאלימות. עוד נכתב כי "הגשת תלונה במשטרה מצריכה אומץ וכוחות נפשיים רבים מנשים שהיו קורבנות לתקיפה מינית, ואיננה פשוטה עבורן כלל וכלל. בחירתה של פרקליטות המדינה, פעם אחר פעם, למהר ולסגור תיקים אלו או להתנהל בהם באופן מגושם ואיטי, מהווה פגיעה חוזרת באישה, אשר נאלצת עתה לעבור שבעת מדורי גיהנום מרשויות המדינה שאמורות לעשות יד אחת אתה במאבק בעברייני מין. בעשותה כן, הפרקליטות למעשה מאותתת לאישה המתלוננת ולכלל הנשים בחברה הישראלית, כי במקרים של תקיפה מינית מוטב להן שלא להיעזר ברשויות המדינה ולדרוש להן צדק, היות ובמרבית המקרים תלונתן וסיפורן יאבדו במנגנוני הבירוקרטיה ולא יגיעו אל הערכאות המשפטיות לעולם".

הארגונים מוחים בין היתר על עסקת הטיעון שנחתמה ביום שלישי עם מאבטח הרמטכ"ל לשעבר ארז אפרתי. במכתב הארגונים לשר המשפטים נכתב כי מקרה זה מצטרף "לרשימה ארוכה של מקרים אחרים שהצטברו אצלנו, מהם עולה תמונה של התנהלות מדאיגה של הפרקליטות תוך פגיעה בזכויות האישה המתלוננת ובציבור הנשים בכלל. כך לדוגמא, הגיעו אלינו פניות על סגירת הסדרי טיעון מגוחכים לאנסים ולתוקפים בתוך המשפחה; על שיהוי וסחבת של שנים ארוכות בבירור תלונות של נשים שעברו גילוי עריות ותקיפה מינית ובאופן שגורם להן לעינוי דין של ממש; וכן מקרים בהם הפרקליטות ו/או המשטרה מיהרה דווקא לסגור תיקים בהתבסס על טענת ההתיישנות, מבלי לבדוק לעומק את טענת ההתיישנות, לאור קיומן של תופעות הדחקה והשכחה המחייבות בדיקת כל מקרה באופן שונה מזה המקובל בהקשרים עברייניים אחרים".

הארגונים גם מוחים נגד הפרקליטות בעקבות שביתת הרעב של מיה ורד לב, קורבן גילוי עריות שפתחה בשביתת רעב מול משכן הכנסת לפני 12 ימים בעקבות החלטת הפרקליטות על סגירת התיק בעניינה בשל חוק ההתיישנות. הארגונים כתבו במכתבם כי " בדומה למקרי גילוי-עריות ותקיפה-מינית רבים נוספים, החליטה הפרקליטות על סגירת התיק בעניינה של מיה מנימוקי התיישנות, מבלי לקבל את טענתה כי אירעו עוד מעשי תקיפה שניתן להגיש כתבי-אישום בגינם ושטרם התיישנו. בעשותה כן, חוטאת הפרקליטות לתפקידה ומתעלמת מן העובדה הפשוטה והכואבת, כי כאשר מדובר במקרים של גילוי-עריות, אך טבעי הוא שאישה שעברה את התקיפה תתקשה למסור מידע מדויק ומוסדר באשר לפרטי האירוע הטראומטי אותו חוותה, וכי יש לבדוק באופן דקדקני ורגיש את עובדות המקרה על מנת להבין אם אכן המקרה התיישן או שמא ניתן עדיין להגיש בגינו כתב אישום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully