וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בלגיה תחולק? הבדלנים זכו בבחירות

המפלגה הבדלנית הפלמית בבלגיה ניצחה בבחירות לפרלמנט המדינה. הבדלנים מבקשים לפצל את המדינה בין דוברי הצרפתית לדוברי הפלמית ולסיים 180 שנות אחדות. "מדובר ברעידת אדמה פוליטית"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

לאחר ספירת הקולות עולה כי המפלגה הבדלנית הפלמית NVA זכתה הלילה (שני) בבחירות לפרלמנט הבלגי והיא תהיה הגדולה ביותר בו. המפלגה ומנהיגה בארט דה וובר גרפו 25% מקולות הבוחרים ובכך תאייש 27 מתוך 150 מושבי הפרלמנט בבית התחתון, כאשר לצידה תעמוד הפלגה הסוציאליסטית שזכתה במושב אחד פחות מהבדלנים.

המפלגה בראשותו של דה וובר הובילה במצעה גישה הקוראת לפיצול בלגיה בין דוברי השפה ההולנדית במחוז פלנדריה לדוברי הצרפתית במחוז וולוניה. על פי הערכות, יבקשו הבדלנית לפצל בין האזורים ובכך לסיים 180 שנות אחדות לאומית. "זה לא יכול להמשיך כך", אמר דה וובר. "האופוזיציה בין הקהילות קולעת את בלגיה למבוי סתום. הגיע הזמן להגיע להבנה ברורה בין הפלמים ודוברי הצרפתית". בריסל מהווה את סלע המחלוקת בין הפלמים לצרפתים: ב-2003 קבע בית המשפט לענייני חוקה כי חלוקת אזורי הבחירה בבלגיה אינה חוקית וחייבת לעבור רפורמה. מאז, שתי הקהילות נאבקות על השליטה בעיר הבירה בריסל, במטרה להגדיל את כוחן השלטוני.

המפלגה הסוציאליסטית בהנהגת אליו די רופו, שצפויה לזכות ב-26 מושבים. המפלגה הליברלית של דוברי הצרפתית צפויה לקבל 17 מושבים. מפלגתו של ראש הממשלה היוצא איב לטרמה, המפלגת הנוצרית-דמוקרטית והפלמית (CD&V), סבלה על פי התחזית מפלה קשה ותהיה המפלגה הרביעית בגודלה בפרלמנט עם 16 מנדטים.

איב לטרמה הגיש את התפטרותו מתפקידו כראש ממשלה לאחר שדה וובר ומפלגתו פרשו מן הקואליציה לפני מספר חודשים. "מדובר ברעידת אדמה פוליטית", אמר מארק אייסקנס, ראש הממשלה הבלגי לשעבר וחבר המפלגה הנוצרית-דמוקרטית. בהתייחס לאפשרות של הקמת ממשלת קואליציה המורכבת ממפלגתו של דה וובר ומפלגת השמאל הסוציאליסטי אמר אייסקנס כי "השאלה היא האם דה וובר יצליח לגבש פשרות שיהיו מקובלות על יתר חברי מפלגתו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully