וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המשט: נציגי טורקיה ביטלו ביקור ב"יד ושם"

על רקע המשבר עם ישראל, ביטלה טורקיה את השתתפותה בכינוס שארגן מוסד "יד ושם" בירושלים בנושא הוראת השואה בחו"ל. שר החינוך: "אנו עדים לאנטישמיות חדשה"

שפל חדש ביחסי ישראל-טורקיה? טורקיה ביטלה את השתתפותה בכינוס שמארגן "יד ושם" בירושלים שנפתח אמש (שבת), זאת בעקבות השתלטות ספינות חיל הים על אוניות המשט לעזה. בקול ישראל דווח הלילה (ראשון) כי המשלחת הטורקית הודיעה על ביטול הגעתה לירושלים כבר לפני כשבועיים, מיד לאחר שנודע על מאורעות המשט, במהלכן נהרגו תשעה מפעילי האונייה הטורקית "מרמרה".

שר החינוך גדעון סער שהשתתף באירוע הפתיחה של הכנס אמר לקול ישראל כי מדובר ב"אנטישמיות חדשה" נגד הלאום היהודי. "מצער שטורקיה ביטלה את השתתפותה. אנו עדים כיום לאנטישמיות חדשה שמתמקדת בדה-לגיטימציה כלפי מדינה היהודית, בעוד שהאנטישמיות הקלאסית התמקדה בדה-לגיטימציה כלפי העם היהודי". המשלחת המתוכננת לכנס כללה בין השאר נציגים ממשרד החוץ וממשרד החינוך הטורקי, וכן גם מספר חוקרים מאוניברסיטת אנקרה. בכנס משתתפים כ-200 נציגים מ-39 מדינות ברחבי העולם.

מפרשת השגריר ועד אירועי המשט

במהלך החודשים האחרונים נוצרו מספר חיכוכים בין ישראל וטורקיה, אשר האיצו את הידרדרות היחסים בין המדינות. בסוף שנת 2009 זין סמנכ"ל משרד החוץ לנזיפה את הממונה על שגרירות טורקיה בישראל, בעקבות שידור סדרת הטלוויזיה בה נראים חיילי צה"ל יורים לעבר ילדים פלסטינים. לאחר מכן בחודש ינואר ספגו היחסים מהלומה נוספת עם פרשת "השגריר הטורקי", במהלכה סגן שר החוץ דני אילון הזמין לשיחת נזיפה את שגריר טורקיה בישראל, אחמט אוגוז צ'ליקול. השיחה הפכה להשפלה כאשר במהלכה תיעדו מצלמות הטלוויזיה את אילון כשהוא אומר לעוזרו כי "העיקר שיראו שהוא (השגריר הטורקי) יושב נמוך ואנחנו גבוה ושיש פה רק דגל אחד, ואתה רואה שאנחנו לא מחייכים".

הקרע ביחסים הוחרף עם ההתנגשות בין חיילי השייטת לבין פעילי המשט לעזה לפני כשבועיים, מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל. המשט המרכזי כלל שש ספינות ומאות פעילים שיצאו מטורקיה לעבר חופי רצועת עזה במטרה "לשבור את המצור על עזה". רשויות הביטחון בישראל ביקשו לעצור את המשט מאחר שעזה נמצאת תחת סגר ימי. גורמים בממשלת ישראל, לרבות שר החוץ אביגדור ליברמן, טענו כי לא מדובר ב"משט הומניטרי" וכי הוא מהווה סכנה ביטחונית חמורה לתושבי המדינה.

בעקבות העימות האלים על סיפונה של האונייה הטורקית מרמרה, שכאמור הוביל למותם של תשעה מפעיליה, יצאו גורמים בממשל הטורקי, לרבות ראש הממשלה רג'יפ טאיפ ארדואן, בהתבטאויות חריפות נגד השתלטות ישראל על המשט. ההתבטאות האחרונה מצד גורם טורקי בכיר באה שלשום, כאשר נשיא טורקיה עבדוללה גול אמר כי ישראל ביצעה "פשע חמור", שלדבריו מזכיר את פשעיהם של ארגוני טרור כמו אל קאעדה. "נראה לי בלתי אפשרי לשכוח ולסלוח, אלא אם יבוצעו מספר פעולות לשינוי המצב", הוסיף הנשיא הטורקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully