וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תומכת בחקירה ישראלית לאירועי המשט

הבית הלבן הכחיש את הדיווחים כי בכירים אמריקאים אמרו לממשלות זרות כי בכוונת הממשל לתמוך בהקמת ועידת חקירה בינ"ל לבדיקת אירועי המשט. "ארה"ב קוראת לישראל לחקור בצורה אמינה ושקופה"

בניגוד לדיווחים האחרונים בנושא חקירה בינלאומית של המשט לעזה, חזר הערב (שישי) הבית הלבן והבהיר כי בכוונת ממשלו של נשיא ארה"ב ברק אובמה להמשיך ולתמוך בחקירה ישראלית של אירועי המשט לעזה. לפי דובר הבית הלבן, ארה"ב קוראת לישראל לחקור את שאירע בצורה מהירה, אמינה ושקופה.

הודעה זו באה כתגובה לדיווח מוקדם של השבועון האמריקאי "ויקלי סטנדרד" לפיו בכירים בממשלו של נשיא ארה"ב ברק אובמה מוסרים לממשלות זרות כי בכוונת הממשל לתמוך בהקמת ועדת חקירה עצמאית תחת חסות האו"ם לבדיקת התנהגות ישראל בהתמודדות עם המשט שעשה דרכו לעזה. על פי הדיווח, מסרו הבכירים כי בכוונת ארה"ב לתמוך בשבוע הבא בישיבות האו"ם בהקמת ועדה מסוג זה.

לפי השבועון, לשגרירת ארה"ב באו"ם סוזן רייס חלק מהותי בתמיכת ארה"ב בהקמת הוועדה העצמאית, עם זאת הדגיש אחד המקורות כי ההחלטה הסופית בעניין היא של הנשיא בלבד, וכי הוא טרם החליט בסוגיה.

פרסום זה של השבועון האמריקאי מנוגד לדעתם של גורמי ביטחון אמריקאים, המאמינים כי ועדה עצמאית מטעם האו"ם תהיה חד צדדית ולא תבחן את מעורבות טורקיה וחמאס בתוצאות המשט וכי חקירה מסוג זה מבודדת את ישראל באופן יוצא דופן, מאחר ואירועים חמורים מכך מתרחשים ברחבי העולם ללא פתיחה בחקירה של האו"ם.

חקירה ישראלית בראשות שופט בדימוס

הבוקר דווח כי לפי הסכמות בין ארה"ב לישראל, הוחלט כי ועדה ישראלית בראשות שופט בדימוס של בית המשפט העליון צפויה לבדוק את אירועי המשט לרצועת עזה. הוועדה אמורה לכלול גם משקיפים בינלאומיים, ולפי דיווחים שונים לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פנתה לשופט בדימוס יעקב טירקל בבקשה שיעמוד בראש הוועדה.

מההסכמות אלה בין ישראל לבין ארה"ב עולה כי הוועדה שתוקם על ידי הממשלה תבחן ככל הנראה את חוקיות המצור על עזה, ההשתלטות על המשט מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל ואת מידת השימוש בכוח בהשתלטות הצבאית על המשט, במהלכה נהרגו תשעה מנוסעי הספינה "מרמרה".

ככל הנראה, שני משפטנים אמריקאים וכן אחד אירופי יהיו חלק מהוועדה כדי לעמוד בדרישה למשקיפים בינלאומיים בחקירה. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו, חברי פורום ה"שביעייה" וכן הרמטכ"ל גבי אשכנזי ומפקד חיל הים האלוף אליעזר מרום צפויים להעיד בפני הוועדה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע השבוע באופן פומבי את נכונותו לעמוד בדרישת הקהילה הבינלאומית להקמת ועדת בדיקה לאירועי המשט. בוועידת שוק ההון של דה-מרקר השבוע בתל אביב אמר נתניהו: "אנחנו מתייעצים עם כמה גורמים בקהילה הבינלאומית לגבי הליך בדיקה ראוי שיביא לגילוי העובדות לאשורן על המשט לעזה. אנחנו יודעים את האמת, העם בישראל יודע את האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully