וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח על המשט: ארדואן "בנה" מראש על עימות

מרכז המידע למודיעין ולטרור פרסם דו"ח המתבסס על עדויות שנגבו מנוסעי הספינה הטורקית "מרמרה". מהדו"ח עולה עוד כי פעילי ארגון ה-IHH הובילו את העימות האלים נגד לוחמי השייטת ושרה"מ הטורקי "בנה" על תסריט אפשרי של עימות עם ישראל, כדי למנף זאת לצרכיו

נוסעי הספינה הטורקית "מרמרה" שהשתתפה במשט לעזה העידו על קשרים הדוקים שמקיים הארגון עם ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן ועל מעורבות הממשל הטורקי בהכנות למשט. כך עולה מדו"ח שפרסם היום (רביעי) מרכז המידע למודיעין ולטרור (המל"מ). עדויות הללו מחזקות את הרושם הראשוני, לפיו מטרת המשט לא הצטמצמה לשיגור סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה, אלא התמקדה בייצור פרובוקציה ועימות אלים עם ישראל.

נוסעי הספינה סיפרו, כי מתקיימים קשרים הדוקים בין ארדואן לבין ארגון IHH הטורקי שארגן את המשט. לדבריהם, המשט יצא לדרך בהסכמתו ובידיעתו המלאה של ראש הממשלה הטורקי, אשר הביע עניין אישי בהצלחתו כדי לנצל לקידום מעמדו בטורקיה ובעולם הערבי. נוסעים טענו, כך מצוין בדו"ח, כי טרם צאת המשט לדרכו, "בנה" ארדואן מראש על תסריט אפשרי של עימות עם ישראל כדי שיוכל למנף זאת לצרכיו. עדויות אלו נתמכות גם על ידי תיאורים המופעים בקבצי מחשבים ניידים, שנמצאו ברשות נוסעי הספינה.

עוד עולה מהדו"ח, כי פעילי ארגון ה-IHH הטורקי, הם אלה שהובילו את העימות האלים נגד לוחמי שייטת 13 על גבי סיפון הספינה. מניתוח העדויות עולה עוד, כי הן מאמתות את הטענות, לפיהן האלימות לא הייתה בגדר פעולה ספונטנית, אלא פעולה מאורגנת ומתוכננת מראש, שבוצעה על ידי "גרעין קשה" של כ-40 פעילי IHH.

לא נעשתה בדיקה ביטחונית לפעילי הארגון

העמותה הפרטית, שמשמשת בין היתר כזרוע בלתי רשמית של קהילת המודיעין הישראלית, התבססה בדו"ח שכתבה על חקירת נוסעי ה"מרמרה", מרגע ההשתלטות על המשט שעשה את דרכו לעזה. לפי הדו"ח, פעילי ה-IHH עלו לספינה בנמל איסטנבול ללא בידוק ביטחוני וזאת בניגוד לשאר הנוסעים שעלו בנמל אנטליה, לאחר שעברו תהליך בידוק מלא. ההכנות המקדימות של הפעילים, כללו לפי הדו"ח חלוקת אמצעי קשר, השתלטות על הסיפון העליון, לבישת אפודים קראמיים והצטיידות בכמויות גדולות של נשק קר (סכינים, גרזנים, שרשראות, אלות ברזל ועוד).

עדות ברוח זאת נמסרה, לפי הדו"ח, על ידי עיתונאי המקיים קשרים טובים עם צמרת הממשל בטורקיה ועם ראש ה-IHH, בולנט ילדרים, שהשתתף במשט. לדברי העיתונאי, "בסיס הכוח של ראש הממשלה ארדואן בנוי מפעילים של ה-IHH וללא עזרתם הוא לא יכול היה להיבחר כראש ממשלה; הממשלה הטורקית היא זאת שעומדת מאחורי המשט לרצועה, כדי להביך את ישראל: 'הטורקים טמנו לכם מלכודת ואתם נפלתם לתוכה'; המשט אורגן בסיוע ממשלת טורקיה וארדואן הוא זה שנתן את ההוראה לקיום המשט, אף שכולם ידעו שהספינות לא תגענה ליעדן; פרשת המשט חיזקה את ארדואן בטורקיה והפכה אותו למנהיג העולם האיסלמי; צפויים משטים נוספיים לכיוון ישראל ודרך פעולה זו תחזור על עצמה".

עוד נכתב בדו"ח המודיעין של המל"מ, כי בקבצים שנמצאו על גבי מחשבים ניידים שהוחרמו מנוסעי הספינה "מרמרה" נמצאו אינדיקציות נוספות התומכות במידע הרב אודות הזיקה שבין ה-IHH לבין הממשל הטורקי. כך למשל, באחד המחשבים נמצא מכתב בשפה הטורקית ממנהיג ה-IHH ילדרים לנשיא הטורקי עבדוללה גול, בו הוא מבקש את שחרורו של פעיל הארגון עזאת שהין מהכלא הישראלי. מדובר בפעיל IHH, שנשלח לפי המל"מ כדי להקים נציגות ביהודה ושומרון. באחד המחשבים נמצאה הודעה, לפיה ה-IHH רכש את הספינה "מרמרה" מחברה טורקית. בדו"ח צוין כי נוסעים בספינה סיפרו, כי גיוס הנוסעים לספינה נעשה על פי רוב באמצעות פרסום בכלי התקשורת.

הכנות להתנגדות לצה"ל

לפי הדו"ח, העדויות גורסות כי המטרה העיקרית של מארגני המשט היתה "להראות את פרצופה האמיתי של ישראל לעולם" ולא בהכרח להביא סיוע לרצועת עזה. מארגני המשט ידעו בבירור, כי טרם הגעת הספינות לרצועה, הן ייתקלו בהתנגדות ישראלית. טרם העימות עם צה"ל, ערכו נוסעי הספינה הכנות מקדימות להתנגדות אלימה. את ההתנגדות האלימה הובילו באופן מובהק פעילי "הגרעין הקשה" של ה-IHH.

ההכנות לעימות עם צה"ל, כללו לפי המל"מ מתן תדרוך לאנשי "הגרעין הקשה" טרם השתלטות צה"ל, הפרדת אנשי "הגרעין הקשה" משאר הנוסעים, שהורחקו לבטן הספינה, לבישת אפודים ומסכות גז, הצטיידות ב"נשק קר" שנאסף על גבי הספינה. כלי נשק אלו כללו, בין השאר סכינים, גרזנים, כלי עבודה, שרשראות ואלות ברזל שנוסרו ממעקות הספינה. כמו כן פוזרו אומים על הסיפון כדי שחיילי צה"ל יחליקו. בדו"ח צוין כי ההנחיות שניתנו לקבוצת פעילי IHH היו, שלא לאפשר לחיילי צה"ל לעלות על גבי הספינה ולהשליך את החיילים שהצליחו לעלות עליה אל הים. בולנט ילדרים, ראש ארגון IHH, נתן הוראה בסמוך להשתלטות ליצור שרשרת אנושית ולהפיל את לוחמי צה"ל חזרה לים באמצעות כסאות ומקלות.

אמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה, כללו לפי הדו"ח של המל"מ כ-100 אפודים קראמיים, כ-200 מסכות גז, מספר רב של רוגטקות, שמונה גרזנים שנלקחו מעמדות כיבוי האש שעל הספינה, עשרות סכינים, שרובן נאספו משש הקפיטריות והמטבח שהיו על הספינה. כמו כן נמצאו גם סכין קפיצית, שרשראות ומוטות ברזל, אלות עץ, פטישים וכלי עבודה, אומים ורולרים לצביעה ששימשו ככלי הכאה. על הספינה נמצאו לפי המל"מ גם כוונת טלסקופית וכדורי רובה, אולם הנשק עצמו לא נמצא. לסיום קובע הדו"ח כישמונה מתוך תשעת ההרוגים על ה"מרמרה" זוהו במהלך החקירה כפעילי ומתנדבי IHH.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully