וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שר באפרטהייד הביא מרעום גרעיני מישראל"

מדיניות עמימות הגרעין הישראלית שוב בכותרות: על פי פרסומים זרים שונים, שר התקשורת של דרום אפריקה בשנות ה-70 העביר מרעום טריטיום בתיק יד בטיסה מתל אביב לדרום אפריקה

שר במשטר האפרטהייד של דרום אפריקה בשנות ה-70 נשא עימו "מרעום גרעיני" לארצו מישראל, כחלק ממאמצי ארצו לבנות פצצת אטום, כך לפי פרסומים בעיתונות יוהנסבורג. על פי הפרסום שראה אור הלילה (שישי) בעיתון הגרדיאן הבריטי, שני עיתונאים דרום אפריקאים חשפו כי שר התקשורת של משטר האפרטהייד אסצר רודי, אשר שיחק תפקיד מרכזי בביסוס קשרים צבאיים עם ישראל, תיאר בשיחה פרטית ב-1979 כיצד העביר את המרעום כמטען יד בטיסה מתל אביב.

לדברי העיתונאים שדיווחו על המקרה, לא היה באפשרותם לפרסום על המקרה בזמנו בגלל הצנזורה ומתוך חשש לביטחונו של השר לשעבר. אליסטר ספארקס, אשר תפקד באותן שנים כעורך אחד משלוחות עיתון הדיילי מייל בדרום אפריקה, אמר כי החליט לפרסם את הסיפור על אף הבטחות מוקדמות מצידו לשמירה על סודיות, לאור דיווח עיתון הגרדיאן בשבוע שעבר בדבר יחסי ישראל עם משטר האפרטהייד באותן שנים.

ספארקס סיפר כי רודי ערך ביקורים תכופים באמצע שנות ה-70 בישראל, לעיתים מלווה בראש סוכנות המודיעין הדרום אפריקאית באותה עת, הנדריק ון דן ברג. "רהודי אמר כי שיחות נערכו בין שני הצדדים שהובילו לכך שהוטל עליו ועל ון דר ברג להביא את המרעום לארצם, אשר לדבריו עשו על ידי אריזתו בתיבת תה אשר נישא עימם במזוודת היד שעימה עלו לטיסה מסחרית של חברת התעופה סאות' אפריקן איירוויס", סיפר ספארקס.

את המידע העביר ספארקס לכתב החוקר מרווין ריס, שאישר את דבריו והוסיף כי רהודי לא סיפק מידע נוסף על אותו מרעום: "שאלתי אותו על כך והוא ענה כי אין ביכולתו להוסיף אך די לומר כי מדובר במרכיב חיוני. זה היה מרעום שנועד לשמש את הגרעין הדרום אפריקאי".

כמות מספקת לתריסר פצצות

על פי השערות עיתון הגרדיאן, המרעום עליו דיבר רודי, היה למעשה טריטיום, איזוטופ רדיואקטיבי הנדרש על מנת ליצור פיצוץ במספר פצצות אטומיות. יש לציין כי על פי דיווח של אותו העיתון, ישראל העבירה לדרום אפריקה 30 גרם של טריטיום באמצע שנות ה-70, כמות מספקת על מנת לבנות תריסר פצצות.

כאמור, לפני כשבוע חשף עיתון ה"גרדיאן" הבריטי בכותרתו הראשית מסמכים סודיים של דרום אפריקה, לפיהם ישראל הציעה למכור ראשי נפץ גרעיניים למשטר האפרטהייד באמצע שנות ה-70. אם הדברים נכונים, הרי שמדובר במסמכים רשמיים ראשונים המוכיחים שלישראל יש נשק גרעיני.

בלשכת נשיא המדינה שמעון פרס הכחישו את הפרסומים בעיתון הבריטי "הגרדיאן" לפיהם נשיא המדינה, במהלך כהונתו כשר ביטחון בשנות ה-70, הציע נשק גרעיני לדרום אפריקה בימי האפרטהייד במדינה. גורמים בלשכת הנשיא אמרו כי "אין שום שחר, ואין שום יסוד במציאות לפרסום". דוברת הנשיא איילת פריש אמרה בתגובה כי היא "מצרה על כך שהעיתון לא פנה לבית הנשיא כדי לקבל תגובה. אנחנו מתכוונים לשגר מכתב חריף בעניין למערכת 'הגרדיאן' ולתבוע את פרסום העובדות הנכונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully