וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה במועצת הביטחון: "ישראל פיראטית"

טורקיה יזמה דיון בהול במועצת הביטחון של האו"ם בעקבות העימות בלב הים בין חיילי צה"ל ומשתתפי המשט לעזה. ראש הממשלה נתניהו ביקש מהנשיא אובמה למנוע החלטה נגד ישראל

מועצת הביטחון התכנסה הלילה (שלישי) לדיון חירום בעקבות העימות האלים בין כוחות חיל הים לבין הפעילים במשט לעזה, במהלכו נהרגו תשעה אזרחים זרים ועשרות בני אדם נפצעו. בדיון שיזמו טורקיה ולבנון קראו רובן המוחץ של המדינות החברות במועצה לפתוח בחקירה מיידית של המאורעות ודרשו מישראל להסיר את המצור על עזה.

לאחר שקיימה דיון פתוח בן 90 דקות עברה המועצה להתייעצות בדלתיים סגורות. גורם דיפלומטי שנכח בדיונים סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בכוונת המועצה לפרסם הצהרה רשמית. "לא ברור כיצד יסתיים הכינוס", אמר הגורם, "שכן ברור שיש חילוקי דעות בין חברות מועצת הביטחון בכל האמור לסכסוך הישראלי-פלסטיני".נציגיהן של מדינות רבות חזרו על הצהרות הגינוי שפרסמו קודם לכן ממשלותיהם, אשר מתחו ביקורת על הפעולה שביצע צה"ל ובעיקר קבעו כי על ישראל להסיר לגמרי את המצור תחתיו נמצאת עזה מזה שלוש שנים.

"ישראל ביצעה פשע מסוכן כשהתעלמה מההבנות הבינלאומיות", אמר שר החוץ הטורקי אחמט דאווט אולו לחברי המועצה, בהתייחסו להשתלטות הישראלית על ספינת הפעילים שהייתה בדרכה לרצועת עזה. הוא הוסיף כי "אין שום הסבר למעשה הפיראטי וההרג הזה", וקרא לבדוק את מעשיה של ישראל, שכן "אין אף אחד מעל החוק. על ישראל להתנצל בפני משפחות הקורבנות. מדובר ברצח שביצעה מדינת ישראל".

סין קראה ל"פעולה מהירה" של מועצת הביטחון. "סין המומה בשל התקפת ישראל על משט בינלאומי שנשא סיוע לעזה, אירוע שהסתיים עם נפגעים רבים", אמר יאנג טאו, חבר במשלחת הסינית לאו"ם במהלך דיון חרום של מועצת הביטחון בנושא. "אנו מגנים את פעולת ישראל שכוונה נגד עובדי סיוע ואזרחים, ותומכים בתגובה מהירה של המועצה. אנו מפצירים בישראל למלא את החלטת האו"ם הקוראת לפתוח את מעברי הגבול לרצועה ולהסיר את המצור", אמרו הסינים.

"למנוע החלטה נגד ישראל"

ארצות הברית, בת בריתה של ישראל במועצת הביטחון אשר נהגה לגבות את ישראל באו"ם בקביעות, התבטאה במתינות בנושא. סגן השגרירה האמריקאית במועצה אלחנדרו וולף אמר כי ארה"ב מצרה על אובדן הנפשות וקוראת לישראל לערוך "חקירה מהימנה ושקופה". יחד עם זאת ביקר סגן השגרירה האמריקאית את ניסיונם של מארגני המשט לחדור לשטח הרצועה תוך הפרת העוצר שהטילה עליה ישראל.

בעקבות האירועים עיכב ראש הממשלה בנימין נתניהו את המראתו מקנדה בכדי לשוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב ברק אובמה ועם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון. בקול ישראל דווח, כי נתניהו ביקש משני המנהיגים לתמוך בישראל במועצת הביטחון, ולמנוע החלטה שמטרתה ללחוץ על ישראל ולגרום לה נזק מדיני.

סגן השגרירה הישראלית באו"ם דניאל כרמון אמר בנאומו לחברי המועצה כי "המשט לעזה היה כל דבר, מלבד משימה הומניטארית". לטענתו, מארגני המשט עשו שימוש ציני במסווה הומניטרי במטרה לשלוח מסר של שנאה ולזרוע אלימות באזור". לטענתו, חלק מן המארגנים קשורים לארגוני טרור, ואילצו את ישראל לצאת למבצע הצבאי בלב הים, שבראשיתו נועד להיות רק פעילות מונעת.

עדכון ראשון: 00:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully