וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בעולם עקב מקרי המוות בהשתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה

זעם בעולם עקב מקרי המוות בהשתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה

השגרירים בטורקיה , מצרים, שבדיה, ספרד, יוון ודנמרק זומנו לבירור.

ארצות הברית

ממשל אובמה מסר כי הוא מביע צער עמוק על מקרי המוות והפציעה שאירעו במהלך השתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה. "הממשל פועל כעת להבין את הנסיבות סביב הטרגדיה הזאת", מסר דובר הבית הלבן ויליאם ברטון.

טורקיה

טורקיה ביטלה שלושה אימונים צבאיים משותפים עם ישראל וזימנה את שגרירה בישראל בחזרה לאנקרה.ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן קיצר את ביקורו בדרום אמריקה ועושה דרכו חזרה לארצו על מנת להתמודד עם המשבר. גם הרמטכ"ל הטורקי אילקר בסבוג קיצר את ביקורו בקהיר ונקרא לאנקרה להתייעצויות.

הבוקר התכנסו בכירי הממשל הטורקי, ביניהם הנשיא עבדוללה גול ושר החוץ אחמט דאווט אולו, לדיון חירום כדי לדון בהשלכות המבצע. אחר כך יצא דאווט אולו לניו יורק על מנת לשכנע את מועצת הביטחון של או"ם לכנס דיון מיוחד.

בהודעה של משרד החוץ הטורקי נמסר כי ישראל תישא בתוצאות של המתקפה על ספינות המשט מול חופי עזה. אנחנו דורשים מישראל הסברים מיידיים. "איננו יכולים לקבל את מה שישראל עשתה שכן הדבר יוביל לתוצאות שישפיעו על יחסי ישראל-טורקיה".

האו"ם

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון קרא לחקירה מלאה של אירועי השתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה והביע זעזוע על המבצע, ועל מותם של יותר מ-10 בני אדם. "זה חיוני שתתקיים חקירה מלאה על מנת לקבוע כיצד התרחשה שפיכות הדמים. אני מאמין שישראל חייבת לספק בדחיפות הסבר מלא", אמר באן במהלך מסיבת עיתונאים בקמפאלה, בירת אוגנדה.

באן הוסיף כי לקהילה הבינלאומית יהיה מספיק זמן על מנת להעריך את התגובה ההולמת, גם באמצעות האו"ם. "כרגע, זה חיוני שיהיה לנו קודם את הדיווח המלא של מה שקרה, וישראל חייבת לספק הסבר מלא לגבי זה. לגבי כל תגובה נוספת, אצטרך לדון בזה עם המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם או גורמים אחרים", אמר באן.

sheen-shitof

עוד בוואלה

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האיחוד האירופי

שרי האיחוד האירופי יקיימו היום דיון חירום בנוגע לאירועים, כך מסר דובר נציבות האיחוד. בהודעה מטעם שרת החוץ של האיחוד האירופי נמסר כי "קת'רין אשטון מביעה את צערה העמוק בשל החדשות על אובדן חיים ואלימות, ושולחת את תנחומיה למשפחות המתים והפצועים. בשם האיחוד האירופי היא דורשת חקירה מלאה אודות נסיבות האירוע. היא קוראת לפתיחה מיידית, נמשכת וחסרת תנאים של מעבר הגבול לסיוע הומניטרי, סחורות ואנשים מעזה ואליה".

בריטניה

שר החוץ של בריטניה וויליאם הייג אמר כי הוא מוקיע את אובדן החיים במהלך השתטלות צה"ל על אוניות המשט לעזה. "השגרירות שלנו נמצאת בקשר עם הממשלה הישראלית. אנו מבקשים מידע נוסף וגישה לכל אזרח בריטי מעורב". לדברי הייג, ממשלת בריטניה הזהירה בעקביות נגד הניסיון להגיע לעזה בצורה הזאת, בגלל הסיכון שכרוך בכך. יחד עם זאת, יש צורך ברור של ישראל לפעול בריסון ובהתאם למחויבויות בינלאומיות". הייג הדגיש את חשיבות בירור העובדות, במיוחד אם נעשה מספיק כדי למנוע מקרי מוות ופציעה. הוא הוסיף כי האירועים מדגישים את חשיבות הסרת המצור על עזה.

צרפת

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי הביע את צערו העמוק לנוכח התוצאות הטראגיות של המבצע הצבאי הישראלי נגד המשט שהיה בדרכו לעזה. בהודעה מטעם סרקוזי נמסר כי הוא "מגנה את השימוש הלא-פרופורציונלי בכוח ושולח את תנחומיו למשפחות הקורבנות". סרקוזי קרא לערוך "בירור מלא של נסיבות הטרגדיה הזאת, שמדגישה את הדחיפות שבחידוש תהליך השלום".

מוקדם יותר אמר שר החוץ של צרפת ברנר קושנר: "אין דבר שיכול להצדיק את השימוש באלימות כזאת, שאנו מגנים אותה. נסיבות הדרמה הזאת חייבות לבוא לאור במלואן, ואנו מקווים שתתקיים חקירה יסודית ללא דחייה".

גרמניה

ממשלת גרמניה הביעה זעזוע ממותם של פעילים במהלך השתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה. "כל ממשלה גרמנית תומכת ללא תנאי בזכות ההגנה העצמית של ישראל", אמר דובר הממשלה אולריך וילהלם. אולם, לדבריו הפעולות הישראליות צריכות לקיים את ה"עיקרון הבסיסי" של נאותות, וממבט ראשון לא נראה "שהעיקרון הזה מולא". וילהלם הוסיף כי ברלין תחכה לפרטים נוספים לפני שתשפוט את האירועים. שני חברי הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני הם בין חמשת אזרחי המדינה המשתתפים במשט.

איטליה

איטליה גינתה את הרג האזרחים במהלך מבצע צה"ל נגד אוניות המשט לעזה וקראה חקירה של האיחוד האירופי על מנת לקבוע את עובדות המקרה. "אני מגנה בחריפות את הרג האזרחים. זהו ללא ספק אירוע חמור", אמר שר החוץ של איטליה פרנקו פרטיני. לדבריו, על הנציבות אירופה לקיים חקירה כדי "לקבוע את העובדות שעדיין לא ברורות". פרטיני הוסיף כי הוא ביקש משגריר ישראל ברומא הבהרות והביע תקווה כי המבצע לא יפגע בשיתוף הפעולה בין ישראל לטורקיה בנוגע לשלום במזרח התיכון.

אירן

נשיא אירן מחמוד אחמדיניג'ד כינה היום (שני) את פשיטת חיל הים הישראלי על אוניות המשט לעזה במהלכה נהרגו לפחות 15 פעילים, כ"לא אנושיות", ואמר כי היא תעזור להביא לסופה של המדינה היהודית. "כל הפעולות הללו מעידות על סופו של המשטר המחריד והמזויף, ויקרבו אותו לקיצו", כך אמר אחמדינג'ד לרשת הטלוויזיה האירנית IRIB.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully