וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילי הקומנדו: ירדנו בידיים חשופות עם נשקי פיינט-בול

יהושע בריינר, בספינת הטילים של חיל הים

31.5.2010 / 14:24

חיילי שייטת 13 ששבו מההשתלטות על המשט לעזה סיפרו על הנעשה בספינה "מרמרה". מקצת הלוחמים קפצו מהספינה לים מחשש לחייהם מפני ההמון שתקף אותם. אחד הלוחמים סיפר שירה ברגלי המפגינים לאחר שחש סכנה לחייו. "הרגשנו כמו בלינץ' ברמאללה"

מערכת וואלה!

(צילום: אבישי גולן, שי מכלוף ונועם אשל. עריכה: גדי וינסטוק. קריינות: רועי כ"ץ)

"הרגשנו כמו בלינץ' ברמאללה", כך מספרים לוחמי שייטת 13 שהיו החיילים הראשונים בהשתלטות על האוניה "מרמרה" הבוקר (שני) במסגרת השתלטות על המשט לעזה. החיילים, שעשו את דרכם חזרה ארצה על ספינת חיל הים "אח"י להב" תיארו מצב קשה מולו הם נאלצו להתמודד, וטענו שאלימות קשה הופנתה כלפיהם והיא כללה גם ירי בנשק חם, שימוש בסכינים ואלות מתכת.

"ירדנו בידיים חשופות עם נשקי 'פיינט-בול', התכוננו לכך שלא תהיה אלימות ושיהיה אפשר לעצור אותם בעזרת האמצעים הללו. איך שהשתלשלנו על החבלים למטה, ירדנו 15 לוחמים והם היו 30 שחיכו לנו על הגג. הם באו למלחמה, הסתערו עלינו וזרקו חלק מהלוחמים קומה אחת למטה. חלק מהלוחמים קפצו לים מחשש שיתנפלו עליהם שוב. לא שיערנו שנגיע למצב כזה, לא באנו עם כלי נשק למעט האקדח שהיה אמור להיות מפלט אחרון".

בנושא ההכנה לפעולה סיפרו הלוחמים כי "מצחיק לחשוב שככה התייחסנו לזה. אחרי שהבנו שאנחנו באנו להידברות ולא להילחם. על כל אחד מאיתנו התנפלו שלושה-ארבעה אנשים וכמפלט אחרון", מספר אחד הלוחמים, "הוצאתי את האקדח ויריתי להם ברגליים, כי ידעתי שהמטרה היא לנטרל אותם. איך שהשתלשלנו מהחבל, אחזו הנוסעים בחבל וקשרו אותו לאחד הברזלים במטרה להפריע למסוק.

"ניסו לחטוף כל מי שירד לספינה ולקחת את הנשקים שלנו. בזמן המאבק זיהינו בוודאות ירי מתוך הספינה לכיווננו". לצורך הרגעת הרוחות ולאור השמועות שנפוצו, באחד המסוקים שפינו פצועים מהספינה מרמרה, שיגרו לוחמי חיל הים תמונה של השייח' ראאד סלאח וזאת במטרה שתופץ בישראל.

לאחר שנשמעה בקשר הפקודה "רשאים לפתוח באש" מפי מפקד השייטת, אל"מ ש', החלו החיילים לשלוף את אקדחיהם האישיים, זאת לאחר שנתקלו באלימות אגרסיבית מצד המפליגים שהיו על גג הספינה.

רק ב"מרמרה" היתה בעיה

גורמים בכירים בצה"ל שיבחו את השתלטות לוחמי שייטת 13 בתום התחקירים שנערכו בנושא. לדברי בכיר בצה"ל, "פעילות הלוחמים בהשתלטות על הספינה 'מרמרה' היתה יוצאת דופן ואחראית וכי על אף הסיכון הרב שנשקף לחייהם במהלך ההשתלטות על האוניות הם פעילים בערכיות יוצאת מגדר הרגיל".

שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי כינסו בצהריים מסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב לאחר הפעולה בלב ים. הרמטכ"ל אשכנזי תיאר את פעולת הלוחמים. "חיל הים ביצע הלילה פעולה שנועדה למנוע חדירה לא מפוקחת של אנשים ומטען לעזה. משנכשלו הפניות לעצור, השתלטו החיילים על הספינה. מה שאירע על האניה 'מרמרה' אינו דומה למה שקרה באוניות האחרות. היתה שם אלימות קיצונית מהרגע הראשון שהכוחות הגיעו לאנייה, כולל שימוש בברזלים, מוטות וסכינים ואף שימוש בירי מנשק שייתכן כי נחטף מהחיילים. לי היה ברור שהאלימות חייבה הפעלת נשק והחיילים פעלו כמתבקש".

מפקד חיל הים האלוף אליעזר (צ'יני) מרום דיבר אף הוא במסיבת עיתונאים וסיפר על ההיערכות בחיל שהוא עומד בראשו. "יצאנו לים כדי לבצע את המשימה תוך שאנחנו מזהירים את האניות שדחו את המסרים שהעברנו. בעת העלייה לאניה 'מרמרה' היו עליה כ-600 נוסעים. הלוחמים הותקפו באמצעים קרים וחמים וכדי להגן על חייהם הם נדרשו להפעיל נשק כדי למנוע מהאנשים להרוג אותם. הלוחמים נהגו באיפוק ובתחילת האירוע ניסו באמצעים לפיזור הפגנות למנוע מהנוסעים לפגוע בהם. התוצאה של 15 הרוגים באירוע הזה היתה יכולה להיות חמורה בהרבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully