וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ברק: האחריות מוטלת על מארגני המשט

איתמר בטיטו

31.5.2010 / 13:00

שר הביטחון אהוד ברק כינס מסיבת עיתונאים מיוחדת בת"א בה התייחס להשתלטות צה"ל על המשט לעזה. "המשתתפים יזמו התנגשות אלימה, אנו מצרים על הנפגעים אך האחריות לכך היא על משתתפי המשט ועל מארגניו. נמשיך להגן על ריבונותינו בכל מקום"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל)

שר הביטחון אהוד ברק התייחס היום (שני) להשתלטות כוחות חיל הים על המשט לעזה, פעולה בה נהרגו יותר מ-15 ממשתתפי המשט ועשרות נפצעו, ביניהם גם חמישה חיילי צה"ל. השר ברק אמר במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בקריה בתל אביב כי "המשתתפים יזמו התנגשות אלימה, אנו מצרים על הנפגעים אך האחריות לכך היא על משתתפי המשט ועל מארגניו. קראנו להם להגיע לנמל אשדוד ולהעביר את הסיוע לעזה לאחר בדיקות ביטחוניות, כל הקריאות הללו נדחו על ידם. החיילים שעלו על הספינות הותקפו מצד המשתתפים במשט.

"החיילים נאלצו להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות ואש חיה. לוחמים של חיל הים נפגעו גם מאש חיה. בעזה אין רעב ומשבר הומניטרי. החמאס מצטייד ברקטות שפגעו בישראל ומחזיק בחייל ישראלי. המשט הוא פרובוקציה תקשורתית. הארגון שארגן את המשט הוא ארגון התומך בארגוני טרור. ישראל תמשיך לשמור על זכותה להגן על עצמה ועל ריבונותה בכל מקום ועת ובכל דרך שתידרש".

ברק קרא למנהיגי המגזר הערבי ואמר כי "זו עת לאחריות ואני קורא למנהיגי הציבור הערבי לנהוג באיפוק ולא לאפשר לגורמים שמטרתם לערער את הסדר האזורי לעשות כן".

קרב הסברתי

לאחר דבריו של שר הביטחון תיאר הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי את פעולת הלוחמים. "חיל הים ביצע הלילה פעולה שנועדה למנוע חדירה לא מפוקחת של אנשים ומטען לעזה. משנכשלו הפניות לעצור, השתלטו החיילים על הספינה. מה שאירע על האניה 'מרמרה' אינו דומה למה שקרה באוניות האחרות. היתה שם אלימות קיצונית מהרגע הראשון שהכוחות הגיעו לאנייה, כולל שימוש בברזלים, מוטות וסכינים ואף שימוש בירי מנשק שייתכן כי נחטף מהחיילים. לי היה ברור שהאלימות חייבה הפעלת נשק והחיילים פעלו כמתבקש".

אשכנזי התייחס להשתלטות על האונייה מרמרה. "האירוע טרם הסתיים, אנחנו בהערכת מצב כולל על הגזרות האחרות. לצערי, די ברור לנו שב'מרמרה' בחרו להתעמת ובאופן קשה. זה היה אירוע עם אלימות מאוד קיצונית שהובילה לתוצאות הללו".

מפקד חיל הים האלוף אליעזר (צ'יני) מרום דיבר אף הוא בתדרוך וסיפר על ההיערכות בחיל שהוא עומד בראשו. "יצאנו לים כדי לבצע את המשימה תוך שאנחנו מזהירים את האניות שדחו את המסרים שהעברנו. בעת העלייה לאניה 'מרמרה' היו עליה כ-600 נוסעים. הלוחמים הותקפו באמצעים קרים וחמים וכדי להגן על חייהם הם נדרשו להפעיל נשק כדי למנוע מהאנשים להרוג אותם. הלוחמים נהגו באיפוק ובתחילת האירוע ניסו באמצעים לפיזור הפגנות למנוע מהנוסעים לפגוע בהם. התוצאה של 10 הרוגים באירוע הזה היתה יכולה להיות חמורה בהרבה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אזהרת מסע לטורקיה

הכתובת של ההודעות הישראליות הן מדינות העולם ומנהיגי האזור, אך נראה שבטורקיה לא מקבלים את ההסברים הישראלים. בכירי הממשל הטורקי, ביניהם הנשיא עבדוללה גול ושר החוץ אחמט דאווט אולו, התכנסו הבוקר לדיון חירום כדי לדון בהשלכות של השתלטות חיל הים על המשט הבינלאומי לעזה. כמו כן, הרמטכ"ל הטורקי אילקר בסבוג קיצר את ביקורו בקהיר ונקרא לאנקרה להתייעצויות.

ההשפעה של הפעולה בלב ים על התייר הישראלי בטורקיה מורגשת כבר כעת, המטה ללוחמה בטרור פרסם בצהרים אזהרת מסע לישראלים בטורקיה. מהמטה נמסר כי, "בתגובה לאירועים סביב משט המחאה, הולכת ומתפתחת מחאה נגדית של הממשל ושל הציבור בטורקיה. בשלב זה מתקיימות הפגנות שקטות יחסית סביב נציגויות ישראל באיסטנבול ובאנקרה, כאשר המשטרה הטורקית שולטת על המצב". במטה ללוחמה בטרור הדגישו כי "מציאות רגישה זו עלולה להתפתח להתפרצויות אלימות נגד ישראלים בטורקיה. ובשל כך, המטה ממליץ לישראלים העומדים לצאת לטורקיה, לדחות בשלב זה את נסיעתם עד להתבהרות המצב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully