וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת הביטחון דנה בהרג פעילי המשט

מועצת הביטחון של האו"ם מקיימת דיון חירום בעקבות מותם של כעשרה ממשתתפי המשט לעזה, במהלך פשיטת חיל הים על הספינות. אובמה לנתניהו: "לבדוק את העובדות במהרה"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: עידן גוראל)

מועצת הביטחון של האו"ם מקיימת הערב (שני) דיון חירום בעקבות השתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה, במהלכה נהרגו כעשרה בני אדם. גורם דיפלומטי שסירב להזדהות בשמו אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס", כי המשתתפים בדיון מקווים לגבש הצהרה משותפת בה הם יביעו הלם וזעזוע נוכח מותם של פעילי המשט ואולי אף יביעו תמיכה בקריאת מזכ"ל האו"ם באן קי מון לחקור את נסיבות מותם.

"לא ברור כיצד יסתיים הכינוס", אמר הגורם הדיפלומטי, "שכן ברור שיש חילוקי דעות בין חברות מועצת הביטחון בכל האמור לסכסוך הישראלי-פלסטיני". בדיון אמור לשאת דברים גם שר החוץ הטורקי אחמט דאווטוגלו.

במהלך היום גינו מדינות שונות את ישראל וקראו לחקור את מבצע ההשתלטות של צה"ל על ספינות המשט.

ארצות הברית

הממשל האמריקאי מסר, כי הוא מביע צער עמוק על מקרי המוות והפציעה שאירעו במהלך השתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה. "הממשל פועל כעת להבין את הנסיבות סביב הטרגדיה הזאת", מסר דובר הבית הלבן ויליאם ברטון.

בהמשך נמסר, כי נשיא ארצות הברית שוחח בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר לו שהוא מבין את החלטתו לדחות את פגישתם בשל אירועי הדמים במשט לעזה. אובמה קרא נתניהו "לבדוק את העובדות במהרה" כדי לברר את נסיבות התקרית על הספינה "מרמרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האו"ם

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון ERT לקיים חקירה מלאה של אירועי המבצע והביע זעזוע על מותם של יותר מ-10 בני אדם. "זה חיוני שתתקיים חקירה מלאה על מנת לקבוע כיצד התרחשה שפיכות הדמים. אני מאמין שישראל חייבת לספק בדחיפות הסבר מלא", אמר באן במהלך מסיבת עיתונאים בקמפאלה, בירת אוגנדה.

באן הוסיף כי לקהילה הבינלאומית יהיה מספיק זמן על מנת להעריך את התגובה ההולמת, גם באמצעות האו"ם. "כרגע, זה חיוני שיהיה לנו קודם הדיווח המלא של מה שקרה, וישראל חייבת לספק הסבר מלא לגבי זה. לגבי כל תגובה נוספת, אצטרך לדון בזה עם המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם או עם גורמים אחרים", אמר באן.

האיחוד האירופי

שרי האיחוד האירופי יקיימו היום דיון חירום בנוגע לאירועים. כך מסר דובר נציבות האיחוד. בהודעה מטעם שרת החוץ של האיחוד האירופי נמסר כי "קת'רין אשטון מביעה את צערה העמוק בשל החדשות על אובדן חיים ואלימות, ושולחת את תנחומיה למשפחות המתים והפצועים. בשם האיחוד האירופי היא דורשת חקירה מלאה אודות נסיבות האירוע. היא קוראת לפתיחה מיידית, נמשכת וחסרת תנאים של מעבר הגבול לסיוע הומניטרי, סחורות ואנשים מעזה ואליה".

בריטניה

שר החוץ של בריטניה וויליאם הייג אמר כי הוא מוקיע את אובדן החיים במהלך השתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה. "השגרירות שלנו נמצאת בקשר עם הממשלה הישראלית. אנו מבקשים מידע נוסף וגישה לכל אזרח בריטי מעורב".

לדברי הייג, ממשלת בריטניה הזהירה בעקביות נגד הניסיון להגיע לעזה בצורה הזאת, בגלל הסיכון שכרוך בכך. יחד עם זאת, יש צורך ברור של ישראל לפעול בריסון ובהתאם למחויבויות בינלאומיות". הייג הדגיש את חשיבות בירור העובדות, במיוחד אם נעשה מספיק כדי למנוע מקרי מוות ופציעה. הוא הוסיף, כי האירועים מדגישים את חשיבות הסרת המצור על עזה.

צרפת

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי הביע את צערו העמוק לנוכח התוצאות הטרגיות של המבצע הצבאי הישראלי נגד המשט שהיה בדרכו לעזה. בהודעה מטעם סרקוזי נמסר כי הוא "מגנה את השימוש הלא-פרופורציונלי בכוח ושולח את תנחומיו למשפחות הקורבנות". סרקוזי קרא לערוך "בירור מלא של נסיבות הטרגדיה הזאת, שמדגישה את הדחיפות שבחידוש תהליך השלום".

מוקדם יותר אמר שר החוץ של צרפת ברנר קושנר: "אין דבר שיכול להצדיק את השימוש באלימות כזאת, שאנו מגנים אותה. נסיבות הדרמה הזאת חייבות לבוא לאור במלואן, ואנו מקווים שתתקיים חקירה יסודית ללא דחייה".

גרמניה

ממשלת גרמניה הביעה זעזוע ממותם של פעילים במהלך השתלטות צה"ל על אוניות המשט לעזה. "כל ממשלה גרמנית תומכת ללא תנאי בזכות ההגנה העצמית של ישראל", אמר דובר הממשלה אולריך וילהלם. אולם, לדבריו הפעולות הישראליות צריכות לקיים את ה"עיקרון הבסיסי" של נאותות, וממבט ראשון לא נראה "שהעיקרון הזה מולא". וילהלם הוסיף כי ברלין תחכה לפרטים נוספים לפני שתשפוט את האירועים. שני חברי הבית התחתון של הפרלמנט הגרמני הם בין חמשת אזרחי המדינה המשתתפים במשט.

יוון

משרד החוץ היווני זימן הבוקר את שגריר ישראל באתונה עלי יחיא לדיון דחוף בעקבות השתלטות חיל הים על אוניות המשט לעזה. כמו כן, מפקד חיל האוויר היווני מסר כי בוטל תרגיל משותף של חילות האוויר של ישראל ויוון.

(עדכון ראשון: 12:27)

איטליה

איטליה גינתה את הרג האזרחים במהלך מבצע צה"ל נגד אוניות המשט לעזה וקראה חקירה של האיחוד האירופי על מנת לקבוע את עובדות המקרה. "אני מגנה בחריפות את הרג האזרחים. זהו ללא ספק אירוע חמור", אמר שר החוץ של איטליה פרנקו פרטיני. לדבריו, על הנציבות אירופה לקיים חקירה כדי "לקבוע את העובדות שעדיין לא ברורות". פרטיני הוסיף כי הוא ביקש משגריר ישראל ברומא הבהרות והביע תקווה כי המבצע לא יפגע בשיתוף הפעולה בין ישראל לטורקיה בנוגע לשלום במזרח התיכון.

רוסיה

משרד החוץ הרוסי גינה הערב את התקרית עם מה שהוא מכנה "המשט ההומניטרי", ומצהיר כי ידרוש הסבר לכל ההתרחשויות. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה, כי הוגברה השמירה על שגרירות ישראל במוסקבה. נציגה של משרד הפנים במדינה אמרה כי הדבר נעשה "על מנת להבטיח את בטחון השליחות הדיפלומטית של ישראל ברוסיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully