וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הפלסטינים שוקלים להחליף את השקל

העיתון "וושינגטון פוסט" מדווח כי הרשות הפלסטינית שוקלת להחליף את השקל בלירה פלסטינית כצעד לחיזוק עצמאותה

הרשות הפלסטינית שוקלת להנפיק מטבע חדש במקום השקל. כך פרסם היום (ראשון) העיתון האמריקאי "וושינגטון פוסט". לדברי ג'יהאד אל-וואזיר, נגיד הרשות המוניטרית הפלסטינית, הדבר הקרוב ביותר לנגיד הבנק המרכזי הפלסטיני, נשקלת האפשרות להחליף את השקל בלירה פלסטינית. זאת כחלק ממאמציו של ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד להבטיח את עצמאותה הכלכלית של הרשות הפלסטינית לאחר שהיא תזכה בריבונות, במסגרת שיחות השלום או על ידי הכרזה עצמאית בתוך שנתיים, אם שיחות השלום ייכשלו.

פיאד כבר עוסק ברפורמה במוסדות הממשלה, הפיכת המשטרה לגוף מקצועי, והקמת מוסדות ממלכתיים כמו לשכה מרכזית לסטטיסטיקה. במקביל, פועל וואזיר, כלכלן מוערך המקורב לנגיד בנק ישראל לפי "הפוסט", לחיזוק עצמאותה הכלכלית של הרשות הפלסטינית. מאז 2008 הוא הגביר את הפיקוח על בנקים פרטיים, נלחם בהלבנת הון והקים מערכת להתמודד עם המחאות ללא כיסוי.

השלב ההגיוני הבא, לדבריו, הוא הנפקת מטבע מקומי. "כל האפשרויות פתוחות, מבחינתי – הנפקת מטבע היא אחת מהן", אמר וואזיר בראיון ל"פוסט". הוא הוסיף כי הפלסטינים גם בודקים את האפשרות להצמיד את המטבע החדש לדולר או לאירו, או אולי לאמץ אחד מהם במקום השקל.

המטבע הפלסטיני הוא נושא שנוי במחלוקת בין ישראל לרשות הפלסטינית במשך תקופה ארוכה. עם תחילת המו"מ באוסלו הניחו הצדדים את הנושא הזה בצד בעקבות חששה של ישראל כי זה יהיה סימן נועז מדי לעצמאותם של הפלסטינים וטיפשי מדי מבחינה פיסקאלית.

בשנת 2,000, הפעם האחרונה בה התקיים משא ומתן רצינית בין ישראל לפלסטינים, קיבל הרעיון את ברכת המשלחות, אך השיחות הופסקו לפני שחלה התקדמות בנושא. כיום גורמים בישראל מתייחסים בספקנות לצעד הפלסטיני, למרות הרפורמות הכלכליות האחרונות שבוצעו ברשות. "הכלכלה שלהם קטנה מדי", אמר בכיר ישראלי לעיתון. "היא תצטרך משהו שיחזיק את המטבע. מטבע זה לא כמו בול או איזור חיוג בינלאומי, דברים שיש להם. אבל להנפיק מטבע משלך, זה סיפור אחר. איך להם האמצעים לבצע את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully