וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל הציעה לדרא"פ נשק גרעיני

ישראל הציעה למכור למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה ראשי נפץ גרעיניים, כך נחשף במסמך סודי שפורסם בעיתון ה"גרדיאן" הבריטי ושתיעד פגישה בין שר הביטחון דאז, שמעון פרס למקבילו מדרום אפריקה

עיתון ה"גרדיאן" הבריטי חשף הלילה (שני) בכותרתו הראשית מסמכים סודיים של דרום אפריקה, לפיהם ישראל הציעה למכור ראשי נפץ גרעיניים למשטר האפרטהייד באמצע שנות ה-70. באם מדובר במסמכים אמיתיים, הרי מדובר בהוכחה הראשונה כי בידי ישראל נשק גרעיני.

לדברי העיתון, מדובר בתיעוד פגישה בין בכירים משתי המדינות בשנת 1975. בפגישה ביקש שר ההגנה הדרום אפריקאי פי דבליו בות'ה ממקבילו הישראלי שמעון פרס ראשי נפץ. פרס השיב לבות'ה בהצעה למכור ראשי נפץ "בשלושה גדלים", לשון העיתון. השניים אף חתמו על הסכם רחב היקף שחיזק את קשרי הצבא בין המדינות בתוכו נאמר כי יש לשמור את "עצם קיום המסמך" בסוד.

המסמך נחשף בידי איש האקדמיה האמריקאי, סשה פולקאו סורנסקי, בספרו על היחסים הקרובים בין המדינות. כאמור, באם יימצא אותנטי, מהווה המסמך הוכחה מוצקת לקיומם של ראשי נפץ גרעיניים בידי ישראל, שנקטה עד היום במדיניות של עמימות בכל הנוגע להחזקת ראשי נפץ מסוג זה.

לדברי עיתון הגרדיאן, ישראל פעלה בניסיון להסתיר את המסמך לאחר נפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, וחשיפתו כעת מהווה מבוכה רבה, במיוחד לאור השיחות שנערכות השבוע בניו יורק על אי הפצת הגרעין.

על פי המסמך שנחשף השבוע בספרו החדש של פולקאו סורנסקי, "הברית הלא מדוברת: הברית הסודית של ישראל עם האפרטהייד בדרום אפריקה", במהלך השיחות בין הצדדים הציעו הבכירים מישראל באופן רשמי "למכור לדרום אפריקה חלק מראשי הנפץ בטילי ה'יריחו' שברשותה".

בין הבכירים שנכחו בפגישה הסודית היו מפקד הצבא הדרום אפריקאי ארמסטרונג, אשר ציין במזכר נפרד את היתרונות בהחזקת טילי היריחו באם יצוידו בחימוש גרעיני. המזכר, שסומן כ"סודי ביותר" ותוארך ליום הפגישה בין פרס לבות'ה, נחשף בעבר, אולם משום שהפגישה בין המדינות נותרה סודית כוונתו לא היתה ברורה.

על פי החשיפה, שר ההגנה בות'ה הביע עניין במספר יחידות מהפרויקט הישראלי. עוד נראה על פי המסמך כי "השר פרס טען כי ניתן להעביר יחידות מ'המטען הנכון' בשלושה גדלים". לפי הערכות בדבריו התכוון פרס לנשק מסוג קונבנציונלי, כימי וגרעיני.

במסמך ניכר השימוש בצירוף המילים "המטען הנכון", אשר לדברי העיתון מביא לידי ביטוי את רגישותה של ישראל בכל הנוגע לנושא הגרעין, וכי אם היה מדובר בנשק קונבנציונלי בלבד, מינוח זה לא נשמע.

לדברי פולקאו סורנסקי, "משרד הביטחון הישראלי ניסה למנוע את הגישה להסכם הצבאי משום שמדובר בנושא רגיש. אך לא נראה שדרום אפריקה הייתה שותפה לדאגה זו. הם השחירו כמה שורות והעבירו אותו אליי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully