וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובר ולא שב: ממציא הכספומט הלך לעולמו

ג'ון שפרד-בארון, ממציא החור בקיר שמוציא כסף, מת במהלך סוף השבוע בגיל 84 בסקוטלנד. על רעיון הכספומט הוא חשב לפני יותר מארבעים שנה בעת שהיה באמבטיה. לארבע הספרות אחראית אשתו

ג'ון שפרד-בארון, הסקוטי שנחשב לממציא הכספומט, הלך לעולמו בגיל 84. בהודעה שפרסם היום (חמישי) בית הלוויות בסקוטלנד נאמר כי שפרד-בארון מת בסוף השבוע ממחלה בבית חולים באינברנס.

שפרד-בארון המציא את הכספומט בשנת 1967 בעת ששהה באמבטיה בביתו וחשב על דרך למשוך כסף מהבנק אחרי שעות פעילות הסניף שבו נוהל חשבונו. זאת לאחר שאיחר פעם להגיע לסניף. "חשבתי שחייבת להיות דרך למשוך את הכסף שלי, בכל מקום בעולם או בבריטניה", אמר שפרד-בארון בראיון ל-BBC ב-2007. "הגעתי לרעיון של מכונות לשוקולד, אבל להחליף את השוקולד בכסף".

הכספומט הראשון הושק לפני 43 שנה בסניף בנק בארקליס שבלונדון ב-1967, וניתן היה להוציא ממנו סכום מקסימלי של 10 ליש"ט. השחקן הבריטי רג' וארני היה האדם הראשון שמשך ממנו כסף.

היות שלא היו באותה תקופה כרטיסי פלסטיק, במכונות של שפרד-ברון נעשה שימוש בהמחאות עליהן הוטבע פחמן 14, חומר בעל תכנות רדיו אקטיביות. המכונה קלטה את ההמחאות והתאימה אותן למספר הסודי.

בתחילה הממציא רצה שאורך המספר הסודי יהיה שש ספרות, אך הוא קיצר אותו בשתי ספרות, מכיוון שרעייתו אמרה לו שהיא תוכל לזכור רק ארבע ספרות. למרות שהוא אהב להתעסק בשטרות, שפרד לא ראה כסף מההמצאה שלו שכבשה את העולם. את הזכויות על רעיון השימוש בכספומט הוא מכר למנהל בבנק בארקליס, בתמורה לכוס של ג'ין ורוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully