וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיוטת הסנקציות: ענישה על תעשיות אירן

למרות הסכם הגרעין בין אירן לטורקיה, נראה שהסנקציות על אירן הולכות ומתקרבות. טיוטת ההחלטה בנושא, אשר אושרה ככל הנראה בידי שש המעצמות, הופצה הלילה בין חברות מועצת הביטחון של האו”ם. על פי הטיוטה, ההגבלות מתמקדות בתחום התעשייה, הבנקאות והנשק

ההסכם בין טורקיה לאירן לא מאט את רכבת הסנקציות נגד טהרן: חברות מועצת הביטחון של האו"ם התכנסו הלילה (רביעי) כדי לקבל לידיהן את טיוטת ההחלטה על הסנקציות נגד אירן. הטיוטה בת העשרה עמודים זכתה להסכמתן של ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה.

הטיוטה מכילה הצעה להרחבת אמברגו הנשק, הגבלות על ארגונים הקשורים למשמרות המהפכה, הרחבת צעדי ענישה נגד תעשיות שונות באירן, והגבלות על הבנקים האירניים. כמו כן, קוראת הטיוטה להקמת משטר פיקוח בינלאומי על כלים החשודים כמכילים גורמים הקשורים לתוכניות הגרעין או הטילים האירניות.

גורמים בבית הלבן אמרו כי ימשיכו להפעיל לחץ על אירן "בכל דרך אפשרית". מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון אמרה אף היא כי שש המעצמות הגיעו להסכמה על נוסח טיוטת ההחלטה להטיל סנקציות על אירן. קלינטון מסרה כי הטיוטה תופץ היום בין חברי מועצת הביטחון של האו"ם. "הגענו להסכמה על טיוטה חזקה בשיתוף פעולה יחד עם רוסיה וסין" אמרה קלינטון והוסיפה כי "אנו מתכננים להפיץ את החלטות הטיוטה לכל חברי מועצת הביטחון עוד היום".

שגרירת ברזיל באו"ם מריה לואיזה ריבריו אמרה הלילה (רביעי) כי לא תשתתף בדיונים על אישור הטיוטה שהגישה ארה"ב להטלת סנקציות על אירן. לדבריה של ריבריוי, לא תעסוק בדיוני מועצת הביטחון בשל "המצב החדש" שנוצר לאחרונה. בזאת יש להניח כי ריבריו מתכוונת לעסקת חילופי האורניום עם טורקיה אשר תבוצע בחסות ברזיל.

"ברזיל לא תעסוק בשיחות על הטיוטה בנקודה זו משום שאנו מרגישים שישנו מצב חדש", אמרה ריבריו בזמן פגישת חברי מועצת הביטחון על הטיוטה שגובשה. "הגענו להסכם שהינו מאד חשוב", הוסיפה.

שגריר סין באו"ם, לי באודונג, הבהיר כי כוחן של הסנקציות אמור להיות מוגבל ביותר. לדבריו, אם מועצת הביטחון תאשר את הסנקציות על אירן, הדבר לא אמור לפגוע במחסר הרגיל איתה. הוא הוסיף, כי "מטרת הסנקציות היא להביא את אירן לשולחן המשא ומתן. הסנצקיות לא נועדו להעניש אנשים חפים מפשע, ואסור שיפגעו במחסר הרגיל".

נציגי המעצמות יצטרכו כעת לשכנע את מרבית חברי מועצת הביטחון לקבל את ההחלטה. קלינטון התייחסה להסכם שנחתם בין אירן לטורקיה וברזיל ואמרה כי אירן ניסתה להסיט ממנה את הלחץ הבינלאומי ולכן חתמה על ההסכם.

ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן אמר מוקדם יותר כי אירן תבודד אם לא תמלא את התנאים לעסקת חילופי הדלק ולא תעביר את האורניום לשטח טורקיה בתוך חודש. את הדברים אמר ארדואן במסיבת עיתונאים במדריד לאחר שטהרן הסכימה אתמול, כאמור, להעברת אורניום בחסות ברזיל לטורקיה.

גם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי התייחס היום במהלך ביקורו בספרד, להסכם להחלפת דלק גרעיני וכינה את ההסכם כ"צעד חיובי". סרקוזי הוסיף כי כעת הוא מחכה לראות את ההסכם המלא על כל פרטיו. "צרפת תבחן את ההסכם עם חברי שש המעצמות, והיא מוכנה לדון על ההשלכות של ההסכם לגבי הסוגייה האירנית".

"ההסכם -תרגיל אירני"

בישראל מקבלים את ההסכם בחשדנות רבה הרבה יותר. שרי השביעייה נועדו הבוקר כדי לדון בהכנות לסבב שיחות הקרבה עם הפלסטינים, לקראת חזרתו לארץ של השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל. במהלך פגישתם עודכנו השרים בנוגע לעסקת האורניום בין אירן לטורקיה וברזיל. בתום הדיון הסכימו חברי פורום השביעייה כי "העסקה בין אירן וטורקיה היא תרגיל אירני".

הערכת השרים היא שההסכם האירני אכן יגרום לעיכוב ביישום הסנקציות נגד אירן, משום שארצות הברית לא תוכל להימנע מלהתייחס להסכם שהושג עם ברזיל וטורקיה, אבל בישראל בטוחים כי בסופו של בר הסנקציות ייצאו אל הפועל. לפי ההסכם שגיבשו המדינות, תסכים אירן להעביר 1,200 קילוגרמים של אורניום מועשר בדרגה נמוכה לשטחה של טורקיה ובתמורה תקבל מוטות דלק הדרושים להפעלת כור המחקר בטהרן.

אירן, מצידה, דורשת מהעולם תשובה מהירה להצעה שגיבשה עם טורקיה וברזיל להעשרת אורניום. כך הודיע משרד החוץ האירני. רמין מהמנפרסט, דובר המשרד, הודיע שארצו תיידע את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על ההסכם "בתוך שבוע, בצינורות המקובלים".

"אנחנו מצפים מהמעצמות להודיע כי הם מאמצים את ההסכם - במהרה", אמר מהמנפרסט. לדבריו, אם ההסכם ייחתם עם המעצמות, "הדבר יסלול את הדרך לשיתוף פעולה נוסף בנושאי הגרעין".

עדכון ראשון - 20:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully