וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "מתקדמים לקראת סנקציות על אירן"

הבית הלבן התייחס לראשונה להסכם חילופי האורניום בין אירן לבין טורקיה וברזיל. בהודעתו נאמר כי זה אמנם צעד חיובי, אך הקהילה הבינלאומית עדיין מודאגת מתוכניתה הגרעינית של טהרן ופועלת להחרפת הסנקציות נגדה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: דורון שטיין)

הסכם חילופי האורניום שגיבשו טורקיה וברזיל עם אירן ממשיך לעורר הדים בקהילה הבינלאומית. הבית הלבן פרסם אמש (שני)הודעה, לפיה וושינגטון ושותפותיה הבינלאומיות רואות בהסכם צעד מעודד, אך עדיין מודאגות ביותר מתוכניתה הגרעינית של אירן.

לדברי רוברט גיבס, דובר הבית הלבן, "מדובר בצעד חיובי לקראת מימוש עסקת החלפת אורניום המועשר ברמה נמוכה, כפי שהיא הסכימה עליו בחודש אוקטובר. אירן חייבת לנקוט בצעדים שיבטיחו לקהילה הבינלאומית שהתוכנית הגרעינית שלה תוקדש למטרות שלום בלבד". עם זאת, גיבס הוסיף שחלה התקדמות בדרך להטלת סנקציות בינלאומיות על אירן. בעוד הוא מסרב לציין לוחות זמנים ברורים, אמר גיבס: "אני חושב שישנה התקדמות יציבה לקראת החלטה על סנקציות".

מוקדם יותר קיבלו מדינות האיחוד האירופי באופן צונן את הידיעה על חתימת ההסכם בין אירן לטורקיה וברזיל. האיחוד האירופי קרא להמשיך במאמצים להטלת סבב סנקציות חדשות, זאת עד שאירן תוכיח כי תוכנית הגרעין שלה היא למטרות שלום.

"לאירן יש חובה להבטיח לקהילה הבינלאומית את כוונותיה לשלום", אמר סגן שר החוץ של בריטניה אליסטר ברט. "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אמרה שהיא לא מסוגלת לאמת את זה. לכן אנו עובדים עם השותפים שלנו על סנקציות במועצת הביטחון של האו"ם. עד שאירן לא תנקוט בפעולות ממשיות לעמוד בהתחייבויות הללו, העבודה הזאת חייבת להימשך".

בצהריים אישש בכיר אירני את חששות המערב לגבי כוונותיה הגרעיניות והודיע כי ארצו תמשיך בפעילות העשרת האורניום, כולל לרמה של 20%, גם לאחר חתימת ההסכם. "אין שום קשר בין חילופי האורניום ופעילות ההעשרה שלנו", אמר עלי אכבר סאלחי, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של אירן. "אנו נמשיך בפעילות העשרת האורניום ל-20%".

לפי ההסכם, שנחתם בין אירן, ברזיל וטורקיה, הרפובליקה האיסלמית תעביר בעוד חודש לטורקיה 1,200 ק"ג אורניום מועשר ברמה נמוכה ותקבל בתמורה מוטות דלק לשימוש בכור למחקר רפואי בטהרן. בשלב זה לא ידוע אם מוטות הדלק שאירן תקבל יועשרו מהאורניום שלה, או שהוא יישמר בטורקיה כסוג של פיקדון.

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, התייחסה להסכם בפגישתה עם שר החוץ הבלגי. היא אמרה כי "העולם נמצא במבחן ועליו לוודא שהאירנים אינם מנצלים את המצב כדי לגרור זמן ובינתיים מנסים להשיג נשק גרעיני. הקהילה הבינלאומית צריכה להבהיר שהיא נחושה במאמץ המשותף למנוע מאיראן השגת נשק שכזה".

עדכון ראשון - 17:12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully