וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר יוצא למלחמה בכיס של משפחות הפשע

בהיבטים הכלכליים בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2009 נכתב גם שנמצאו ליקויים בטיפול במיסוי ההכנסות הבלתי חוקיות. המבקר גם חושף כשלים ברכבת ישראל ובחברת החשמל. הבשורות הטובות - חל שיפור בטיפול בניצולי השואה

דו"ח מבקר המדינה שהוגש אחר הצהרים (שלישי) מציב רף חדש למלחמה במשפחות הפשע. הדו"ח קובע כי רשות המסים לא עשתה די בכדי לאתר עסקים לא חוקיים ואיננה משקיעה מאמצים משמעותיים לגביית מס שמקורו בפעילות בלתי חוקית. בדו"ח נכתב כי "על הרשות לפעול להיערכות מקיפה, יעילה ואפקטיבית בתחומים שונים, וביניהם, איסוף ועיבוד של מידע על הכנסותיהם של מורשעים בעבירות פליליות וטיפול במי שמוגדרים קבוצת סיכון בתחום הלבנת ההון". עוד נכתב בדו"ח, כי בביקורתו, מצא המבקר שורה של ליקויים בסיסיים בפעילות הרשות ובטיפולה במיסוי ההכנסות הבלתי חוקיות.

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס הוציא, כמדי שנה, ספר עב כרס בו בחן את פעילות המדינה בשנת 2009. המבקר בחן את הטיפול בניצולי השואה החיים בישראל וקבע כי אמנם חל שיפור מסוים, אולם לדבריו עדיין קיימים ליקויים בטיפול בניצולים וחלק מהפעולות הננקטות בעניינם "מתבצעות באופן איטי ולא ממוקד". בדו"ח נכתב כי מאוגוסט 2007, מועד פרסומה של הביקורת האחרונה בנושא, ועד מועד סיום הביקורת הנוכחית הוגדל שיעור הזכאים לגמלה, הוגדלו סכום הגמלה וסל השירותים, הוקם מרכז מידע ובוצעו פעולות שנועדו לסייע לניצולים במיצוי זכויותיהם.

לינדנשטראוס העביר ביקורת על החברות הממשלתיות דוגמת חברת החשמל ורכבת ישראל. הוא ביקר את חברת החשמל על שכירת שירותי ייעוץ, בעיקר ביחידות המנהלה של החברה, כשהוא רומז בעדינות לאי סדרים קשים בתחום. כמו כן, טען המבקר שזו לא הפעם הראשונה שהחברה הלאומית לוקה בנושא זה, אולם היא לא הפיקה את הלקחים. "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את התופעה של התקשרות עם יועצים בלא לקבוע מראש את התוצרים הנדרשים מהם ואת אופן הגשת הדיווחים והוכחת התמורה שהם נותנים עבור התשלום שהם מקבלים", נכתב בדו"ח.

חברות ממשלתיות לא מגישות דוחות

ברכבת ישראל בחן המבקר את תכנון ובניית הקו לירושלים וכן את מתן השירות לנוסע. בתחום הקמת קו הרכבת נמצאו ליקויים רבים, בגינם נדחתה השלמת בניית הקו בשמונה שנים, משנת 2008 כמתוכנן לשנת 2016, כאשר גם היום טרם התקבלו כל האישורים הדרושים להקמת הפרויקט. המבקר מתח ביקורת על כך שהפרויקט אושר ויצא לדרך מבלי שהושלמו הליכי התכנון, נבחנו ההשפעות הסביבתיות שלו והתקבל אומדן תקציבי מבוסס. בתחום מתן השירות מודה המבקר כי ישנו שיפור מסוים בפעילות הרכבת אך עדיין מתריע על רף לא מספק של שירות בכל הנוגע לצפיפות הרבה בקרונות בשעות השיא, איחורים ניכרים של רכבות בשעות אלה וביטול נסיעות.

המבקר בחן אף את התנהלותן הכספית והחשבונאית של החברות הממשלתיות באגף החשב הכללי של משרד האוצר. מהדו"ח עולה כי 20% מהן לא העבירו דוחות כספיים לשנת 2008, ו-67% מהן העבירו טיוטה של הדוחות הכספיים בלבד. עוד עולה מהדו"ח, כי המבקר מצא פערים גדולים בין הדיווח הקיים בנושא השקעות המדינה ובין הדיווח הנדרש. בדו"ח נרשם כי על החשב הכללי לפעול לשיפור איכות הנתונים ולשיפור מערך הדיווח, הפיקוח והבקרה.

בתחום הסדרת שוק החיסכון הפנסיוני והפיקוח עליו מצא המבקר כי כ-95% מכספי החוסכים במכשירי החיסכון הפנסיוני השונים מושקעים במסלולים "כלליים" ללא התאמת רמת הסיכון שהכספים נחשפים אליו למאפייני החוסכים. המבקר הוסיף בעניין, כי אגף שוק ההון באוצר לא ווידא כי הושלמו פערים בתחום החיסכון הפנסיוני שהיו בתחום אחריותו. לינדנשטראוס המליץ בדו"ח כי על האגף לדאוג לקיים תהליך מסודר של פיקוח ובקרה שבמהלכו יוכל לנטר סיכונים קרוב ככל האפשר לזמן אמת ולטפל בהם. כל זאת כדי להגן כנדרש על חסכונות הציבור המנוהלים על ידי הגופים המוסדיים.

(השתתפו בהכנת הידיעה: אלון שן ועומר רבין)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully