וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך העבירו מים להר הבית לפני 2000 שנה

בזמן עבודות חברת המים של עיריית ירושלים בבריכת הסולטן התגלה קטע אמת מים עתיקה אשר בעקבותיה נחשף גשר קשתות שככל הנראה הוביל מים להר הבית

במהלך עבודות על תשתיות המים של חברת "הגיחון" בירושלים גילו עובדי החברה קטע מאמת מים שככל הנראה נמצאת במקום זה 2000 שנה. בזמן העבודות של עובדי החברה באזור ברכת הסולטן שבגן לאומי בעיר נתגלה הקטע, שהינו חלק מאמת המים העתיקה של ירושלים שהובילה מים להר הבית. בעקבות הגילוי הוזמנו אנשי רשות העתיקות לבצע חפירה במקום, במהלכה נחשף גשר קשתות השייך לאמת המים.

"הגשר, שנראה עדיין בסוף המאה ה-19 ומופיע בתצלומים ישנים, כוסה במהלך המאה העשרים", תיאר מנהל החפירה של רשות העתיקות, יחיאל זלינגר אשר סיפר על ההתרגשות הגדולה בקרב חברי צוות החפירות לנוכח חשיפת הממצאים הארכיאולוגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שתי קשתות מתוך תשע נחפרו למלוא גובהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

המשפץ המקורי: נאסר א-דין

שלזינגר ניסה להסביר על תפקידה של אמת המים. לדבריו, "תוואי אמת המים התחתונה מימי הבית השני, המתחיל בבריכות שלמה בסמוך לבית לחם ומסתיים בהר הבית, מוכר היטב במחקר וקטעים ניכרים ממנה תועדו בשולי שכונת ימין משה ובמדרון הסמוך לחומה המערבית של העיר העתיקה. בין שני הקטעים עובר חלקו העליון של גיא בן הינום, בו נבנתה בריכת הסולטן כמאגר למי שיטפונות. על מנת לשמור על גובה נתיב זרימת המים, נבנה גשר מעל הערוץ. שתי קשתות מתוך תשע שהיו בו, נחפרו כעת למלוא גובהן (כ-3 מ')".

שלזינגר אף הוסיף וסיפר כי "גשר הקשתות שהתגלה נבנה בשנת 1320 ע"י הסולטן נאסר א-דין מוחמד בן קלאון, כפי שמעידה כתובת הקדשה ששובצה בו, אולם הוא נבנה ככל הנראה במקומו של גשר קדום מימי הבית השני, שהיה חלק מהאמה המקורית".

כעת, לאחר חשיפת הקטע העתיק, פועלות רשות העתיקות בשיתוף רשות הטבע והגנים לחשוף את גשר הקשתות לכל אורכו, לשמרו, ולשלבו במסגרת פיתוח כללי של ברכת הסולטן, כחלק מהדגשת חשיבות נושא אספקת המים לירושלים בימי קדם. כמו כן נמסר כי תאגיד הגיחון, שתחת עבודותיו התגלה הממצא וששמו משמר את מקור המים העתיק של ירושלים, מסייע במימון חפירות שבהן נחשפים מפעלי מים קדומים בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully