וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבייבי של מוצארט כבר לא כל כך גאון

חוקרים מאוסטריה מצאו כי התופעה הנקראת "אפקט מוצארט", לפיה האזנה למוזיקה של המלחין המפורסם משפרת את היכולת הקוגנטיבית, היא בסך הכל מיתוס שנשמע טוב

תוצאות מחקר חדש בוודאי לא ינעמו לאוזני אנשים רבים. חוקרים מאוסטריה הפריכו אתמול (שני) מחקר פופולרי וקבעו כי האזנה למוזיקה של המלחין האוסטרי וולפגנג אמדאוס מוצארט לא משפרת את האינטליגנציה.

לדברי החוקרים מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת וינה, אין שום הוכחה למהימנותו תופעת "אפקט מוצארט", שפורסמה לראשונה ב-1993. לפי המחקר הזה בני נוער שהאזינו לסונטה מספר 1781 של מוצארט השיגו ציונים טובים יותר במבחנים מאשר בני נוער שהאזינו למוזיקה אחרת או ששהו בחדר שקט.

אולם, המחקר, שנערך באוניברסיטת קליפורניה ופורסם בכתב עת מדעי מכובד, כלל רק 36 משתתפים. עורכי המחקר האחרון בדקו 3,000 בני אדם מ-40 מחקרים שונים מסביב לעולם, ולא מצאו הוכחות לקיומה של "אפקט מוצארט".

"אלה שהאזינו למוזיקה, מוצארט או משהו אחר – באך, פרל ג'אם – השיגו ציונים טובים יותר מאלה שהיו בקבוצה השקטה. אבל כבר ידענו שאנשים מתפקדים טוב יותר אם יש להם גירוי", אמר החוקר ג'אקוב פיטשניג לסוכנות הידיעות הצרפתית.

לדבריו, המחקר המקורי מ-1993 הוא מקרה טיפוסי של "הטייה פרסומית", לפיה כתב עת מדעי מעדיף תוצאות חיוביות – לדוגמא, לטובת מוזיקה קלאסית – מאשר תוצאות שליליות או תוצאות שאינן חד-משמעותיות. "אני ממליץ שכולם יקשיבו למוצארט, אבל זה לא הולך לשפר את היכולת הקוגניטיבית כפי שכמה אנשים מקווים", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully