וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים מתייחסים בפקפוק לפתיחת שיחות הקרבה

פנחס וולף וניר יהב

2.5.2010 / 11:23

פחות מיממה לאחר שהליגה הערבית אישרה את פתיחת שיחות הקרבה בין ישראל ופלסטינים, מתייחסים בממשלת ישראל לעניין בפקפוק. "השיחות לא יובילו לכיוון שאבו מאזן רוצה"

גדעון צנטנר

(צילום: גידעון צנטנר . קריינות: רועי כ"ץ. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

שיחות הקרבה צפויות להיפתח בקרוב לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וראש הממשלה בנימין נתניהו הגיעו להסכמה יחד עם ארה"ב על פתיחתן באופן מיידי וללא תנאים מוקדמים. בתוך כך, גם הליגה הערבית אישרה את קיום השיחות הצפויות להתקיים במשך ארבעה חודשים. הפלסטינים כבר הבהירו כי המשך הבנייה הישראלית בגדה המערבית או במזרח ירושלים תביא לטרפוד השיחות - דבר שגרר ביקורת בישראל.

בטרם נפתחה ישיבתה השבועית של הממשלה, ניצלו חלק מהשרים את ההזדמנות בכדי להבהיר לפלסטינים שישראל תמשיך לבנות במזרח ירושלים ובגדה הערבית. זאת חרף ההתנגדות הפלסטינית אותה הביע אמש סאיב עריקאת, הממונה על המשא ומתן מטעם הפלסטינים בתום כינוס הליגה הערבית.

שר האוצר יובל שטייניץ (ליכוד) אמר בנוגע לשיחות כי הוא מקווה שיש סיכוי להנעת התהליך, אולם סייג את דבריו והבהיר כי הוא "מסתכל בדאגה על חוסר ההתפשרות ועל ההתלהמות של הפלסטינים, אני מקווה שיש פרטנר אך הם צריכים להוכיח זאת בהתבטאויות ובמעשים". שר התיירות סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו) העריך כי השיחות לא יובילו לפתרון מדיני, "אני לא מאמין שהשיחות יובילו לאן שהוא אבל זה שווא ניסיון כי כולנו רוצים שלום וביטחון ואם יש שמץ תקווה כדאי לנצל זאת".

"ישראל תמשיך לבנות בירושלים"

בנוגע להתבטאות של סאיב עריקאת אמר מיסז'ניקוב כי "לא יעלה על הדעת שנציב תנאי למדינה אחרת שתפסיק לבנות בעיר הבירה שלה. ירושלים היא עיר הבירה של מדינת ישראל ובטח לא יכול להיות שעריקאת יציב תנאים כאלו". שר המדע ויו"ר הבית היהודי פרופ' דניאל הרשקוביץ אמר שהוא לא חושש מהשיחות עם הפלסטינים אך "אי אפשר לפתח ציפייה מהשיחות כי נבנה בירושלים ובכל יש"ע אולם אני מקווה שבסוף, השיחות תובלנה לכיוון חיובי".

שר התשתיות עוזי לנדאו (ישראל ביתנו) האשים את הפלסטינים בהנחת מכשולים "היכן שרק אפשר". לדבריו, "צריך לומר לסאיב עריקאת שלמרות דיבוריו, ישראל תמשיך לבנות בירושלים – לא נבנה בית אחד, נבנה הרבה בתים. מי שרוצה שלום צריך קודם לחנך לשלום את עמו. בינתיים הם לא עושים רושם כזה". השר לענייני מיעוטים אבישי ברוורמן (העבודה) אמר כי שיחות הקירבה הן אינטרס ראשון במעלה לישראל ולפלסטינים והוסיף ש"הגיע הזמן להתקדם, האינטרס החיוני זה התקדמות לשתי מדינות לשני עמים".

"חייבים לשמור על התקווה"

בהמשך להחלטת הליגה הערבית מאמש על חידוש שיחות הקירבה בין ישראל והרשות הפלסטינית, הודיע יושב ראש הרשות אבו מאזן על כוונתו לחדש "באופן מיידי" את המשא ומתן העקיף. "המו"מ העקיף יתחיל באופן מיידי ויימשך ארבעה חודשים", אמר אבו מאזן לעיתון הפלסטיני "אל-איאם". עוד אמר אבו מאזן כי בחודש הבא ייפגש בוושינגטון עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה כדי לדון בתהליך השלום. הוא הבהיר כי האמריקאים יזכו למירב שיתוף הפעולה מצד הפלסטינים והוסיף כי "איני רוצה לאבד את התקווה. חייבים לשמור על התקווה למרות שלעיתים אני חש שיש כאלה בישראל שאינם רוצים שלום".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על פתיחת השיחות. בתגובה להחלטות הליגה הערבית לתמוך בשיחות הקירבה אמר אמש נתניהו כי "אני מברך על ההתקדמות לקראת חידוש התהליך המדיני, ומצפה להחלטה פלסטינית רשמית".

אמש הביעו שרי החוץ של הליגה הערבית את תמיכתם בפתיחת משא ומתן עקיף בין ישראל לרשות הפלסטינית, בתיווכה של ארצות הברית. 13 שרי החוץ הערבים, החברים בוועדת המעקב של הליגה אחר יוזמת השלום הערבית, התכנסו בקהיר לבקשת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ומשמעות החלטתם היא מתן אור ירוק לפתיחת המשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully