וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ: חידוש המו"מ - ללא תנאים מוקדמים

פנחס וולף וניר יהב

2.5.2010 / 1:15

ראש הממשלה בירך על החלטת הליגה הערבית לתמוך בשיחות הקרבה. מקורב בסביבת נתניהו: "כל מי שבאמת רציני בכוונותיו לפתוח בתהליך המדיני, עדיף שיימנע מלדבר על תנאים מוקדמים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (שבת) בתגובה להחלטות הליגה הערבית לתמוך בשיחות הקרבה, כי "אני מברך על ההתקדמות לקראת חידוש התהליך המדיני, ומצפה להחלטה פלסטינית רשמית".

ראש מערך ההסברה הלאומי ניר חפץ אמר, כי "ראש הממשלה חזר ואמר פעמים רבות כי ישראל רוצה לחדש את שיחות השלום עם הפלסטינים בכל זמן ובכל מקום, ובלבד שהדבר ייעשה ללא תנאים מוקדמים, כפי שהיה ב-16 השנים האחרונות. בעמדה נחושה זו של ראש הממשלה לא חל שום שינוי".

בתוך כך, אמר גורם בסביבתו של נתניהו כי "כל מי שבאמת רציני בכוונותיו לפתוח בתהליך המדיני, עדיף שיימנע מלדבר על תנאים מוקדמים שמעולם לא היו, וברור שגם לא יהיו".

אמש הביעו שרי החוץ של הליגה הערבית את תמיכתם בפתיחת משא ומתן עקיף בין ישראל לרשות הפלסטינית, בתיווכה של ארצות הברית. 13 שרי החוץ הערבים, החברים בוועדת המעקב של הליגה אחר יוזמת השלום הערבית, התכנסו בקהיר לבקשת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ומשמעות החלטתם היא מתן אור ירוק לפתיחת המו"מ.

"המשך הבנייה תפסיק המו"מ"

סאיב עריקאת, הממונה על המו"מ מטעם הרשות הפלסטינית, אמר לאחר כינוס הליגה הערבית, כי שרי החוץ הערבים התנו את חידוש השיחות בהקפאה מוחלטת של הבנייה ביהודה ושומרון. "אם ישראל תבנה ולו בית אחד בהתנחלויות, הרשות תפסיק את המו"מ באופן מיידי", הצהיר עריקאת וציין כי שיחות הקרבה יימשכו ארבעה חודשים.

יש לציין כי סוריה ולבנון הצביעו נגד החלטת הליגה. שגריר סוריה במצרים אמר כי היה צריך לדרוש מישראל יותר לפני חידוש השיחות.

בתגובה להחלטת הליגה הערבית, הודיע חמאס כי ההחלטה מבטאת "את החולשה והייאוש של מדינות ערב והרשות הפלסטינית אל מול הרברבנות והעקשנות הישראלית". דובר הארגון פאוזי ברהום אמר עוד כי מדינות ערב נתנו לגיטימציה "לניהול משא ומתן סתמי" עם ישראל ובכך הם "נענו באופן ברור לדרישה הציונית וללחצים האמריקאים".

לדבריו, "המשך המשא ומתן הוא בבחינת מתן לגיטימציה פומבית לייהוד, להתנחלות ולהמשך התוקפנות, והוא מהווה זלזול בעתידו של העם הפלסטיני. בנוסף הוא מכשיל את הרדיפות הבינלאומיות והמשפטיות נגד מנהיגי ישראל שביצעו פשעים נגד הפלסטינים".

"שיחות כבר בשבוע הבא"

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון אמרה אמש כי המשא ומתן העקיף בין הישראלים לפלסטינים יחל בשבוע הבא. "נתחיל את שיחות הקרבה בשבוע הבא", אמרה קלינטון לכתבים והוסיפה כי השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל ישוב לאזור למען פתיחתן. מוקדם יותר אמר גורם אמריקאי בכיר כי "ישראל והפלסטינים סיכמו להתחיל במשא ומתן העקיף וכעת אנו מגבשים את מבנה השיחות". כך דווח בעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון.

הבכיר סירב למסור פרטים בנושא הביטחונות שהעניקה ארה"ב לפלסטינים, אך הבהיר כי "ארה"ב מבקשת משני הצדדים להימנע מפרסום הודעות או מנקיטת צעדים שעלולים לדרדר את המצב ולפגוע בתוצאות השיחות". הבכיר אמר עוד כי וושינגטון מקווה שהשיחות הללו "יובילו למשא ומתן ישיר במהירות האפשרית".

במקביל דיווח היומון הערבי "אל-אתיחאד" היוצא לאור בחיפה, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים להקפיא את הבנייה גם במזרח ירושלים, בתמורה לחידוש המשא ומתן העקיף עם הרשות הפלסטינית, הצפוי באמצע מאי. מקורות פלסטינים מסרו לעיתון כי ישראל תקפיא את הריסת הבתים בשכונת אל-בוסתאן שבסילוואן ובשייח' ג'ראח ולא תכריז במהלך המגעים העקיפים על בנייה חדשה כלשהי.

עדכון ראשון: 21:02.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully