וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון מזהירה: סוריה עלולה לגרום למלחמה

בנאום שנשאה מול הוועד היהודי-אמריקאי, הזהירה מזכירת המדינה של ארה"ב את אסד ואחמדינג'ד מפני "הצתת המזרח התיכון ופגיעה בבטחון ישראל". היא הוסיפה: "לא נקבל כל התנהגות פרובוקטיבית"

בנאום שנשאה הלילה (שישי) בכנס השנתי של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC) בוושינגטון, הזהירה מזכירת המדינה של ארצות הברית את נשיא סוריה בשאר אל אסד מפני הצתת העימות עם ישראל. קלינטון ציינה כי בהעברת נשק מסוריה לחיזבאללה "טמונות סכנות מרחיקות לכת". בנוסף הביעה מזכירת המדינה האמריקאית את דאגתה מאיומי ארגון חיזבאללה וחזרה על הבעת המחוייבות האמריקאית לבטחונה של ישראל: "העברת כלי נשק לאותם ארגוני טרור – ובמיוחד טילי ארוכי טווח – תציב איום אדיר על בטחונה של ישראל".

שר הביטחון אהוד ברק, שנכח בטקס, התייחס לאחר נאומה של מזכירת המדינה האמריקאית למתיחות שנוצרה באחרונה ביחסי ישראל-ארה"ב. "ברור לי שאותם קשיים, אותן אי הסכמות פעוטות, כבר מאחורינו", אמר ברק. הוא טען עוד כי שנת 2010 היתה שנה "יוצאת דופן מבחינת כמות האיומים" שידעה ישראל, והתייחס לאיום הסורי כ"ענן שחור האורב מעבר לאופק". "איננו מעוניינים בהסלמה בצפון, ישראל חזקה דיה כדי להיכנס לעימות כזה, היה וייכפה עלינו. איננו מתכוונים ליזום אותו, אך אנו עוקבים אחריו בקפדנות", אמר. ברק התייחס גם לנושא הגרעין האירן, וקרא לעולם לקדם את הטלת הסנקציות על אירן נוכח התחמשותה הגרעינית.


עוד בנאומה המליצה קלינטון לנשיא סוריה אסד להימנע מכל מהלך מסוג זה, שכן הוא "יישא אפקט חסר תקדים של פגיעה במזרח התיכון", ויביא להפרה בוטה של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם. כנגד החשדות שעלו כנגד סוריה, לפיהן אסד העביר טילים לגורמים בארגון חיזבאללה היושבים בלבנון, הביעה קלינטון עמדה חד משמעית: "לא נקבל התנהגות פרובוקטיבית מסוג זה – לא אנחנו ולא הקהילה הבינלאומית". קלינטון טענה כי האחריות לשלום האזור מוטלת על כתפיו של נשיא סוריה בעצמו. "הנשיא אסד מקבל החלטות שיכולות להביא לכינון שלום או לפתיחת מלחמה באזור".

קלינטון התייחסה גם להחלטת ממשל אובמה למנות שגריר סורי חדש, ואמרה כי "אין לטעות בכך – לא בדמשק ולא בכל מקום אחר: לא מדובר בפרס או בויתור. הקשר הדיפלומטי הוא כלי שרת עבורנו, ומשמש להעברת מסרים בצורה החזקה והברורה ביותר, במטרה לשנות את התנהגותה של סוריה".

"על ישראל לתמוך ברשות הפלסטינית"

בהתייחס לסכסוך הישראלי פלסטיני, הפצירה קלינטון במנהיגי העולם הערבי להגביר את מעורבותם בקידום תהליך השלום. יחד עם זאת, קלינטון הצהירה כי ארה"ב מצפה מישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות, להעניק סיוע הומניטרי לתושבי עזה ולתמוך ברשות הפלסטינית בהקמת מוסדות שלטון עצמאיים. "איננו מצפים שמדינות ערב יפעלו בוואקום", אמרה.

בפנייתה לקהל יהודי במרביתו, הקדישה קלינטון דיון מפורש לצעדים שהממשל האמריקאי מצפה שמדינות ערב יעשו במטרה לקדם את התהליך המדיני. "על הערבים לנקוט בצעדים מפורשים במטרה להראות לישראל ולפלסטינים שהשלום אפשרי וכי הוא יביא לרווחים ממשיים", אמרה קלינטון.

קלינטון טענה כי גם על מדינות ערב מוטל להרחיב את התמיכה הכלכלית שלהן ברשות הפלסטינית. "ארה"ב עשתה את שלה בכך שהפכה לתורם הגדול ביותר עבור הרשות הפלסטינית, וגם באירופה נעשו צעדים דומים", אמרה קלינטון. "אך מדינות ערב צריכות להוות חלק פעיל יותר ולקחת על עצמן חלק מן האחריות". עוד הציעה קלינטון, בפנייתה למדינות כגון קטאר, לחדש את קשריהן עם ישראל: תוך פתיחת תנועה חופשית של ישראלים לשטחיהן וכן קידום פתיחות תרבותית וחינוכית בין המדינות. "ככל שהמו"מ מתקדם, האמון ההדדי בין ישראל והפלסטינים גדל, ומדינות ערב צריכות לפתוח את שעריהן לציבור הישראלי, וכך לסיים את הבידוד הישראלי באזור".

"אחמדינג'ד אנטישימי, מאיים על ישראל"

במקביל מתכוננים בארצות הברית לביקורו של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד בניו יורק ביום שני. בנאומה גינתה קלינטון בחריפות את שלטונו של אחמדינג'ד והצהירה כי "אירן - עם נשיאה האנטישמי ושאיפותיה הגרעיניות העוינות – ממשיכה לאיים על ישראל, מערערת את יציבות האזור ותומכת בטרור".

קלינטון ציינה אמנם כי "ארה"ב מחוייבת לדבוק בנתיב דיפלומטי, אך לא נתפשר על מחויבותנו למנוע מאירן את פיתוחו של נשק גרעיני". ממשל ארה"ב מסר מוקדם יותר כי כניסתו של נשיא אירן לארה"ב תאושר, לצורך השתתפותו בדיוני הוועידה בנושא האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) שתיערך במטה האו"ם. בטרם נאומה ציינה קלינטון כי נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד לא יתקבל בברכה בוועידה, אם הוא מצפה לזרוע בלבול או להסיט את תשומת הלב מתוכנית הגרעין של מדינתו.

עדכון ראשון: 04:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully