וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר נאמן: "אפעל לפיצול סמכויות היועמ"ש"

שר המשפטים יעקב נאמן הכריז בכנס של לשכת עורכי הדין כי למרות התנגדות נתניהו הוא לא נסוג בו מכוונתו לקדם את פיצול תפקידו של היועמ"ש. השר לשעבר רמון מתח ביקורת על הפרקליטות: "קרו שם דברים מזעזעים"

אחרי חודשים ארוכים שבהם לא עסקו הפוליטיקאים ובכירים במערכת המשפט בסוגיית סמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה מתבטא היום (שישי) שר המשפטים יעקב נאמן בנושא. נאמן הודיע כי בכוונתו להמשיך ולקדם את תכניתו לפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. "המצב הקיים, בו יש סמכויות של תביעה וייעוץ לאותו אדם, לא יכול להימשך", אמר נאמן במהלך כנס של מחוז תל אביב ומרכז של לשכת עורכי הדין בדיון שנערך באילת, בהשתתפות חמישה שרי משפטים לשעבר.

"הצעתי שהתביעה הכללית לא תהיה כפופה לממשלה", הוסיף נאמן. לדבריו, "מי שיהיה אחראי להגיש כתבי אישום נגד שרים וראשי ממשלה, לא יהיה כפוף לממשלה". הוא הזכיר שוועדת האיתור לבחירת מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לא הצליחה להחליט על מועמד: "לכן לא היתה לי ברירה אלא להמליץ על מי שאני המלצתי", אמר. הוא מיהר והוסיף שהוא שמח שנבחר עורך דין פרטי לתפקיד.

"אצלי אין סיסמאות", המשיך נאמן. הוא סיפר שבכל שבוע הוא מקיים פגישת עבודה עם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. "היועץ המשפטי לממשלה מכין רשימת נושאים, גם הפרקליט וגם אני, ודנים בהם. הדבר היחידי שלא דנים בו הוא תיק ספציפי של נאשם, גם אם לא מדובר באיש ציבור. תפקיד השר להנחות ולייעץ, בסופו של דבר השר הוא שמכריע, ולפעמים קורה שאני מכריע בנושאי חקיקה בניגוד לעמדות יועצים".

נאמן סיפר גם כי במשרד המשפטים עוסקים בהקמת גוף שיפקח על הפרקליטות. "אנחנו עוסקים כרגע בהקמת גוף שיוכל לתת תשובה מה קורה, ובקרוב יוגש דו"ח מבקר המדינה על הפרקליטות, ואני מקווה שבעקבות זה הדברים יסתדרו", אמר. הוא הוסיף שהפרקליטות עובדת במצב של מחסור כוח אדם חמור.

השר לשעבר יוסי ביילין אמר כי יש מקום להקים נציבות לתלונות נגד הפרקליטות. "כולם יכולים לטעות וטועים", אמר. "המטרה של כולנו – לשמור על השומרים – גם כשלא נעים להם, אבל לא לגרום להם להיות חסרי משמעות. אסור לעשות זאת, אין להם תחליף".

השר לשעבר חיים רמון, שבעקבות משפטו הוקמה ועדה לבחינת עבודת הפרקליטות, אמר כי "הגוף היחיד במדינה שאין עליו ביקורת חיצונית זו הפרקליטות. מתנהל מסע שכל מי שמעז לומר זאת – ישר אומרים שהוא נגד שלטון החוק. קרו דברים מזעזעים בפרקליטות, היה מקרה של האונס בעין גדי. אומרת הנאנסת – לא נאנסתי, וההודאה שלה נמצאת בתיק – וההודאה לא נמסרת לסנגור, לא רק שהפרקליטה לא מועמדת לדין – היא מקודמת. הדבר הזה הוא בלתי סביר. אני שונא להמציא את הגלגל, אני חושב שכשיש גלגל טוב, צריך להעתיק אותו. הכנתי חוק, כמעט אכלו אותי הפרקליטים בלי מלח".

"יש סמכות, אין אחריות"

קודמו של נאמן בתפקיד, דניאל פרידמן, אמר כי לפי דו"ח שחיברה ועדת אגרנט, שבחנה את תקפיד היועמ"ש, היועץ הוא שקובע בתיק הספציפי. עם זאת, מדיניות התביעה צריך להיות נתונה לשר המשפטים.

פרידמן העביר ביקורת חריפה על שופט בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יצחק זמיר, שנחשב לאחד ממתנגדי הפיצול הבולטים. פרידמן אמר, כי "ליצחק זמיר האליפות מבחינת שגיאות כיועץ משפטי לממשלה", בהתייחסו לפרשת קו 300.

בעקבות הדברים התפתח ויכוח בין נאמן לפרידמן לגבי זהות היועץ שהתנגד למתן חנינה למעורבים בפרשה – זמיר או מחליפו חריש. "אני רוצה להדגיש את הדבר הזה", אמר נאמן. "זמיר התנגד לדברים אחרים בקו 300. צר לי לתקן אותך, לפעמים העובדות גם חשובות". על כך השיב פרידמן: "עומד על דבריי, מדובר בזמיר".

השר לשעבר דוד ליבאי אמר כי שר משפטים "יכול להתערב באופן גלובאלי ולהכתיב מדיניות בעזרת חקיקה. אם יש לו רצון לשנות קווים ומדיניות, הוא יכול להגיע לכנסת ולהעביר חוקים. צריך להיות תיחום בין הדרג הפוליטי לפרקליטות, והיועץ המשפטי לממשלה צריך להיות נפרד".

השר לשעבר חיים רמון יצא נגד ביטול חוקים בידי בית המשפט. "מעולם הדמוקרטיה הישראלית לא החליטה שבתי המשפט יכולים לבטל חוקים", אמר. "מתנהל קרב שבו הציבור, שבוחר את נבחריו, הפסיד לכל אורך הדרך. הדברים מוכרעים על ידי אנשים שמעולם לא עמדו ולא יעמדו לבחירות. יש להם סמכות ואין אחריות, ולנבחרים אחריות אבל לא סמכות", הוסיף. דבריו התקבלו במחיאות כפיים רמות.

לפני כחצי שנה עלתה לכותרות סוגיית פיצול היועץ המשפטי לממשלה מסמכויותיו. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אז כי היועץ המשפטי הבא ייבחר על פי המתכונת של היועץ המשפטי לממשלה הנוכחי, ללא פיצול תפקידו. לדברי ראש הממשלה, "מדובר בסוגיה יסודית ומורכבת, שהדיון עליה ייקח עוד חודשים ארוכים עד שתתקבל החלטה, וגם לאחר שתתקבל החלטה, היישום ייקח זמן רב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully