וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר החרדים שמקבלים קצבה - מעל מאה אלף

בשנתיים האחרונות חל גידול של 12 אלף תלמידים חרדים. תקציב הישיבות חזר השנה לגובה של 975 מיליוני שקלים. מנכ"ל חדו"ש: "החרדים שאינם עובדים מהווים סכנה לעתיד המדינה"

מספר הגברים החרדים הלומדים בישיבות שמממנת המדינה שבר לראשונה את מחסום המאה אלף. כך עולה מנתונים שמסר ראש אגף ארגונים ומוסדות תורניים במשרד החינוך, עמוס ציאדה, לצוות הפיקוח של הכנסת על חוק טל בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה). זהו גידול של כ-12 אלף תלמידים תוך שתי שנות לימוד. בשנת הלימודים 2008-9 למדו על פי נתוני משרד החינוך 88 אלף גברים בישיבות החרדיות.

מדינת ישראל מממנת שני סוגים עיקריים של ישיבות לגברים מגיל 17 ומעלה, ישיבות גדולות (לגילאי צבא) וכוללים (ישיבות לתלמידים נשואים המכונים אברכים). לדברי ציאדה בכוללים לומדים היום קצת פחות מ-70 אלף תלמידים כשכל אחד מהם מקבל תמיכה של 10,260 שקל לשנה. בארגון חדו"ש (חופש דת ושוויון) מציינים שבנוסף נהנים האברכים מתמיכות והטבות רבות נוספות.

בישיבות הגדולות לומדים קרוב ל-33 אלף תלמידים שכל אחד מהם מקבל מימון של 5,700 שקלים בשנה. תקציב הישיבות חזר השנה לגובה של 975 מיליוני שקלים, כמעט מיליארד שקל, כמו לפני הקיצוצים הגדולים של נתניהו כשר אוצר בממשלת שרון - שינוי.

מנכ"ל חדו"ש, הרב אורי רגב, אמר בתגובה ש"הגידול הדרמטי במספר תלמידי הישיבות במימון המדינה, גברים חרדים שאינם עובדים ואינם משרתים בצבא או בשירות לאומי, פוגע בביטחון המדינה ומאיים למוטט את כלכלת ישראל תוך שני עשורים. כתוצאה מכך הופך לימוד התורה בישיבות החרדיות מברכה לסכנה אמיתית לעתיד המדינה".

רגב ציין שמחקרי דעת הקהל שעורך מכון סמית עבור חדו"ש מגלים בעקביות שכ-70% מהציבור בעד קיצוץ בהקצבות לישיבות כדי להוציא את הגברים החרדים לעבודה.

רגב קרא לממשלה ללמוד ולהפנים את דו"ח מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית שהתפרסם השבוע, לפיו "מדינת ישראל תתקשה להתקיים אם יימשכו דפוסי העבודה הנוכחיים של הערבים והחרדים. 65% מהגברים החרדים אינם עובדים, וזאת בהשוואה ל-21% בלבד לפני שלושים שנה". בכך הצטרף מרכז טאוב לאזהרות של המועצה הלאומית לכלכלה ובנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully