וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי בני אדם השתתפו במצעד החיים בפולין

מעל עשרת אלפים בני אדם מ-40 מדינות נטלו חלק במצעד החיים ממחנה אושוויץ למחנה ההשמדה בירקנאו. אחד הצועדים: "כמה מטרים מפה הובילו יהודים לעבודה ולמוות. זה פשוט לא מסתדר במוח"

יותר מעשרת אלפים בני אדם, יהודים ולא יהודים מ-40 מדינות, השתתפו היום (שני) במצעד החיים שנערך בפולין. המשתתפים צעדו ממחנה אושוויץ למחנה בירקנאו כדי להנציח את זיכרון השואה ואת קורבנותיה.

המצעד נפתח בנאום של שגריר ישראל בפולין צבי רבנר. את ממשלת ישראל ייצג שר המדע והטכנולוגיה ויו"ר הבית היהודי דניאל הרשקוביץ. את המצעד הוביל יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי והתלוותה אליו הטניסאית הישראלית שחר פאר.

יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, אמר בטקס כי "אני יודע שזה קל לשכוח. אני גדלתי באוקראינה, וכילד שיחקתי בשדות שאך שנים ספורות קודם לכן, היו שדות קטל עבור מאות אלפי יהודים, ובכללם רבים מקרובי משפחתי שנטבחו".

הוא הוסיף כי "הדור שלי לא ידע מאומה על אירועים טרגיים אלו. הבורות שלנו הייתה כתוצאה ממדיניות מכוונת של המשטר הסובייטי שרצה לשלול מאיתנו את הזיכרון ולמחוק את זהותנו. המשטר ההוא הבין את כוחו של הזיכרון. הוא הבין את כוחה של הזהות. די מהר, הדור שלי הבין אף הוא את כוחם".

"אסון של העם היהודי כולו"

המשתתפים במצעד החיים ענדו סרטים שחורים לזכר צמרת ההנהגה הפולנית ובהם נשיא פולין לך קצ'ינסקי אשר נהרגו בהתרסקות המטוס ברוסיה בשבת האחרונה. האקט נודע להביע סולידריות עם העם הפולני בשעת צערו. המשתתפים עמדו דקת דומייה לזכרם של ההרוגים בהתרסקות המטוס.

אלכס סלסקי, שהשתתף במצעד, סיפר לוואלה! חדשות כי "יש פה 10,000 אורחים מכל העולם. ארגונים מארה"ב, קנדה. כולם לבושים במעילים של מצעד החיים. דגלי ישראל מונפים פה. כל אדם שני או שלישי מניף דגל או שלט. בכניסה לשער של אושוויץ הדגלים הפולנים היו עם סרט שחור לזכר האסון שפקד את העם הפולני כשהתרסק מטוסו של הנשיא".

סלסקי סיפר על בתי המגורים שנבנו בסמוך למחנות ההשמדה. לדבריו, "אני פעם ראשונה פה במשלחת של הסוכנות היהודית. יש לי צד אחד במשפחה שברח מפולין לברית המועצות ב-1939. אתה רואה את הבתים, בתי מגורים מפוארים. כמה מטרים מפה הובילו יהודים לעבודה ולמוות. זה פשוט לא מסתדר במוח".

סלסקי אמר עוד כי "אנשים מדברים. יש חבר'ה שמנסים להביע חיים. לא סתם קוראים לזה מצעד החיים. מנסים להראות פה שמחה. אנחנו פה, אנחנו חיים. מאוד מרגש לראות את נציגי הקהילות היהודיות שכביכול לא חוו את השואה ביניהם, ולראות שזה לא אסון רק של יהודי אירופה אלא של העם היהודי כולו".

אירועי היום נפתחו בצפירה בת שתי דקות ולאחריה התקיים טקס הנחת זרים באנדרטה לזכר מרד גטו ורשה ב"יד ושם". ב-11:00 החל טקס "לכל איש יש שם" בכנסת בו הקריאו המשתתפים את שמות קרוביהם שנספו בשואה והשתתפו בו נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון השופטת דורית ביניש ויו"ר האופוזיציה ציפי לבני. טקסים דומים התקיימו גם ב"יד ושם" וברחבי המדינה. אירועי יום השואה יסתיימו ב- 19:30 בטקס בקיבוץ יד מרדכי בו ישתתף גם שר הביטחון אהוד ברק וכן בעצרת זיכרון בקיבוץ לוחמי הגטאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully