וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האסון הכבד שפקד את פולין מאז המלחמה"

שבח וייס, שגריר ישראל בפולין בעבר וחבר קרוב של נשיא פולין לך קצ'ינסקי שנהרג בהתרסקות מטוסו ברוסיה מספיד את חברו. שורה של בכירים ישראלים שלחה הודעות ניחומים לממשלת פולין

"זה אסון לאומי ממדרגה ראשונה, אסון כזה לא פקד את פולין מאז מלחמת העולם השנייה", כך אמר אחר הצהרים (שבת) שבח וייס שכיהן בעבר כשגריר ישראל בפולין בתגובה למותו של נשיא פולין לך קצ'ינסקי, "זה אסון שאומה מאבדת את הצמרת שלה". וייס הדגיש את מטרת נסיעת המשלחת לרוסיה ואמר כי מדובר בעניין היסטורי מרגש. "הנסיבות דרמטיות ומיתולוגיות – הם נסעו לציון זכר הטבח בקאטין בו נרצחו כ-20 אלף פולנים על ידי הרוסים בשנת 1940, ביניהם גם כאלף יהודים שהיו קצינים בצבא הפולני. זה היה קרע היסטורי עמוק בין המדינות".

מטוסו של נשיא פולין לך קצ'ינסקי התרסק הבוקר בסמוך לשדה התעופה סמולנסק שבמערב רוסיה. כל 96 הנוסעים שהיו על המטוס נהרגו, בכללם השניא ואשתו מריה ומספר בכירים בממשל הפולני, ביניהם סלבומיר סקריזפק, יו"ר הבנק המרכזי בפולין, וכן מפקד הצבא הפולני.

נשיא המדינה שמעון פרס שיגר את תנחומיו לפולין בעקבות מותו של הנשיא ואמר כי מדובר באסון לעם בפולין ולעולם כולו. מלשכתו נמסר כי הידיעה על מותו הכתה את פרס בתדהמה. "קצ'ינסקי היה בין מחוללי התמורות בארצו, ייצג את פולין העצמאית, הדמוקרטית והמודרנית ובתקופתו העמיקו הקשרים עם ישראל".

גם שר הביטחון אהוד ברק הביע "זעזוע עמוק וצער רב" על מותו של קצ'ינסקי. בהודעה מלשכתו של ברק נמסר כי שר הביטחון "שלח את תנחומיו בעקבות מותו של הנשיא הפולני, רעייתו, בכירים בממשל הפולני, הרמטכ"ל הפולני, גנרלים בצבא ושני שרי ההגנה לשעבר, אחד מהם שימש כיועץ לביטחון לאומי". שר הביטחון אמר כי "הנשיא הפולני קצ'ינסקי היה ידיד גדול של ישראל ומותו הוא אבדה גדולה לעמו ולעולם כולו".

שר החוץ וסגן ראש הממשלה אביגדור ליברמן הביע אף הוא צער על מותו של קצ'ינסקי. ליברמן אמר כי העם בישראל שותף לאבלו של העם הפולני על מותו הטרגי של נשיא פולין. "קצ'ינסקי היה ידיד אמת של מדינת ישראל והוא הוכיח זאת גם בעמדותיו וגם במעשיו וחלקו החשוב ביצירת היחסים האסטרטגיים הטובים בין ישראל לפולין ייזכר לשנים רבות", אמר השר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully