וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית הלבן: כוונותיו של אחמדינג'ד זדוניות

ארה"ב ובריטניה הגיבו להודעת נשיא אירן לפיה יש ברשות המדינה צנטריפוגות חדשות שיגבירו העשרת האורניום. מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי ההתבטאות מחזקת את הסבירות שיוטלו על אירן סנקציות

ארה"ב ובריטניה גינו אמש (שישי) את הודעת אירן לפיה יש ברשותה צנטריפוגות משופרות שיגבירו את קצב העשרת האורניום בשטחה. דובר מחלקת המדינה האמריקאי פיליפ קראולי, מיהר להגיב להתבטאויותיו של נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד וראש סוכנות הגרעין האירנית עלי אכבר סלחי, ואמר כי התבטאויות מסוג זה רק יגדילו את הסיכוי לכך שסנקציות יוטלו על אירן בקרוב.

קראולי הוסיף, כי חשיפת הצנטריפוגות החדשות מעידה על כך שלאירן אין כוונות טהורות ובניגוד לדבריה, היא איננה "שוחרת שלום". "עלינו להסיק כי לאירן כוונות זדוניות בכל הנוגע לתכנית הגרעין שלה. לפיכך נמשיך להפעיל לחץ בינלאומי לשם הטלת סנקציות על אירן, ונוכיח למנהיגי אירן כי יש השלכות למעשיהם", אמר.

במקביל, בבית הלבן מתכוננים בדריכות לקראת ועידת הגרעין שתתקיים בוושינגטון, במהלכה ינסה הנשיא האמריקאי להפעיל לחץ על שאר המעצמות להגדלת התמיכה בהטלת סנקציות על אירן.

גם בריטניה הביעה דאגה מההתבטאויות האחרונות שנשמעו באירן. בהצהרת משרד החוץ הבריטי נמסר כי "השימוש בסוג כזה של טכנולוגיה אסור על פי חמש החלטות שונות של מועצת הביטחון של האו"ם. לפיכך, אירן נדרשת להקפיא את תוכניתה להעשרת אורניום ולהצהיר בגלוי על כוונותיה הגרעיניות".

"לא ניתן לעצור את פיתוח הגרעין"

התגובות הגיעו בעקבות הצגתו אמש של אחמדינג'ד "גרסה משופרת" של הצנטריפוגות שפותחו באירן, הצפויות להביא להגברת קצב העשרת האורניום במדינה.

בנאום שנשא אחמדינג'ד לציון יום הגרעין השנתי באירן, כינה הנשיא האירני את האמנה להפחתת נשק גרעיני שנחתמה בין ארה"ב ורוסיה "נשף מסכות". עוד טען אחמדינג'ד כי האמנה נועדה להסתיר את כוונותיה האמיתיות של ארה"ב, והוסיף כי "אירן מחשיבה את השימוש בנשק גרעיני כפעולה נגד האנושות".

במהלך טקס הצגת הצנטריפוגות אחמדינג'ד התייחס ליכולותיה הגרעיניות של אירן, ואמר כי "תכנית הגרעין האירנית מתקדמת במסלול בלתי הפיך". הנשיא ציין כי "הגענו לנקודה שבה אין כוח בעולם שיצליח לעצור בעדנו מלהתקדם במהירות לקראת מימוש הפוטנציאל הגרעיני שלנו". עם זאת, אחמדינג'ד ציין כי מדובר בתכנית גרעין "שוחרת שלום".

מוקדם יותר אמר ראש סוכנות הגרעין האירנית עלי אכבר סלחי, כי "הצנטריפוגות הן מהדור השלישי, ומסוגלות ליצר אורניום בקצב גבוה פי 10 מהצנטריפוגות הישנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully