וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם המפץ הגדול בהישג יד?

צוות המדענים שמפעיל את מאיץ החלקיקים בגבול שוויץ-צרפת ייצר התנגשויות חלקיקים שהפיקו אנרגיה בכמות הגדולה פי שלושה מהשיא הקודם. המדענים מנסים לדמות את "המפץ הגדול". ראש הצוות הישראלי: ניתוח הממצאים יימשך זמן רב

המדענים במאיץ החלקיקים הענק שבשוויץ התגברו על התקלה שהשביתה היום (שלישי) את המתקן המתוחכם למשך מספר שעות והצליחו ליצור התנגשויות עתירות אנרגיה בין חלקיקים תת אטומים. הניסוי החדש יצר התנגשויות בין אלומות של פרוטונים בעוצמה הגבוה ביותר שתועדה אי פעם.

"זוהי פריצת דרך. אנחנו צועדים היכן שאיש עוד לא צעד לפנינו. פתחנו שטח חדש עבור הפיזיקה", אמר אוליבר בוכמיולר, בכיר בפרויקט. לפי התיעוד, הגיעה העוצמה בעת ההתנגשויות לשבעה מיליארדי מיליארד אלקטרו וולט (EV), כאשר החלקיקים נעו מעט לאט יותר ממהירות האור.

צוותי המאיץ לומדים כעת את תוצאות הניסוי ומקווים להוכיח את קיומם של חלקיקים חדשים, שנוכחותם משוערת כפועל יוצא מהתאוריות הפיזיקליות הקימות. כמו כן מנסים המדענים לשחזר את התנאים ששררו מיד לאחר המפץ הגדול, האירוע ש"הוליד" את היקום, לפני כ-13.7 מיליארד שנים.

ראש הצוות הישראלי במאיץ, הפרופסור גיורא מיקנברג ממכון וייצמן, אמר לקול ישראל כי הניסוי שנעשה היום הוא התקדמות גדולה, והוסיף כי הרכיבים הישראלים בניסוי תפקדו היטב. פרופסור מיקנברג העריך כי ניתוח הממצאים יימשך זמן רב, אך הוא יאפשר להגדיל את הידע האנושי על טיבו של החומר האפל ביקום, ואולי לחפש עוד מימדים פיסיקליים, נוסף על מרחב הזמן.

בחודשים הבאים יימשכו הניסויים במאיץ ברמות האנרגיה האלה, ורק בעוד כשלוש שנים יכפילו החוקרים את רמות האנרגיה, ויתקרבו אל שחזור המצב האנרגטי של היקום בשבריר השניות הראשונים לאחר היווצרו במפץ הגדול. המאיץ, שאורכו 27 קילומטרים, נחשב לפרוייקט המדעי היקר בהיסטוריה, ועלותו כמעט 10 מיליארד דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully