וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה ערך סדר וקרא: יש להילחם בדיכוי

למרות המשבר בין המדינות, נשיא ארה"ב ערך בבית הלבן סדר כמיטב המסורת, ושלח לישראל מסר הישר מדפי ההגדה: "אל תתנו יד לסבלו של האחר". לשנה הבאה בירושלים?

ערב אחד באפריל 2008, שלושה חברים זוטרים בצוות הקמפיין הנשיאותי של ברק אובמה נתאספו בחדר מלון בפנסילבניה לסעודת סדר מאולתרת. במהלך הארוחה, שמעו השלושה קול מוכר: "היי, כאן הסדר?" היה זה קולו של לא אחר מברק אובמה, שנכנס אל החדר והצטרף אל השלושה. בסיומו של אותו סדר, הצהיר אובמה: "לשנה הבאה בבית הלבן".

שנה לאחר מכן ערך אובמה סעודת ליל סדר ראשונה מסוגה בבית הלבן. כך החלה אחת המסורות החדשות, האינטימיות והבלתי צפויות ביותר שידע הבית הלבן: סעודת סדר שנערכת זו השנה השנייה בבית הלבן, ביוזמתו של נשיא ארצות הברית אובמה. גם הלילה (שלישי) התיישב הנשיא האמריקאי, לצד 20 חברים ואנשי צוות יהודים, ביניהם דיוויד אקסלרוד, מסביב לשולחן אחד כדי לחגוג את הסדר כהלכתו: קריאה בהגדה, דיון בעבדות במצרים ואפילו אכילת קניידלעך.

בטרם האירוע פרסם אובמה הודעה בה פנה ליהודי ישראל והעולם כולו, ובירך אותם לקראת חג הפסח. אובמה פתח את ברכתו בהפגנת ידע מרשימה בהגדה, וציטט: "ובכל דור ודור חייב אדם להראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".

"בערב זה יהודים ברחבי העולם יתאספו סביב שולחן הסדר כדי לחגוג את חג הפסח, חג עשיר בסמלים וטקסיות", מסר אובמה, והמשיך: "הם יספרו את סיפור יציאת מצרים – מסע של יציאה מעבדות לחירות, מאבל לאושר, מחושך לאור ומסבל לגאולה. סיפור יציאת מצרים מלמד אותנו שבכל מקום בו אנו נמצאים, קיים דיכוי שיש להילחם בו וחירות שעלינו לחתור אליה".

קשה להתעלם מהעיתוי שבו התרחש האירוע, לאור המתיחות שנוצרה באחרונה ביחסי ישראל וארה"ב בזירה המדינית. לפיכך אולי אין כל הפתעה בכך שאובמה חתם את הודעתו בצבעה על הרלוונטיות של סיפור יציאת מצרים לזמננו אנו. "דרך העברת הסיפור מדור לדור, אנו צריכים להזכיר לעצמנו את אחריות המוטלת עלינו להילחם בכל סוג של אפליה או סבל", הצהיר אובמה. "בדרך זו נחזק את הקשרים שבין אדם וחברו, וקשרים אלו מספקים תקווה שנוכל לתקן את העולם כולו". בסוף ההודעה אף חתם הנשיא האמריקאי בברכת "חג שמח!", שנכתבה בלשון עברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully