וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ורוסיה יפחיתו בשליש את נשקן הגרעיני

נשיא ארה"ב ברק אובמה ומקבילו הרוסי דמיטרי מדבדב גיבשו בשיחת טלפון את הפרטים הסופיים באמנה להפחתת נשק גרעיני, שתיחתם באפריל. קלינטון: "זהו מסר ברור לאירן וצפון קוריאה"

לאחר חודשים ארוכים של קיפאון במגעים בין המדינות, ארצות הברית ורוסיה השלימו אמש (שישי) את פרטיה הסופיים של האמנה להפחתת נשק גרעיני בין שתי המדינות. נשיא ארה"ב ברק אובמה ונשיא רוסיה דימיטרי מדבדב ניהלו שיחת טלפון במהלכה תיאמו את מועד החתימה על האמנה. לפי הסיכום בין השניים, האמנה תיחתם בטקס שייערך בפראג בשמונה באפריל.

מדובר בנקודת ציון חשובה ביחסים בין המדינות ובהישג היעד המרכזי של אובמה בכל הנודע למדיניות חוץ. לפי ההסכם, שתי מעצמות הגרעין הסכימו להפחית בשליש את אסנל הנשק הגרעיני שבידיהן.

"אני שמח להכריז שלאחר שנה שלמה של משא ומתן מותח, ארה"ב ורוסיה גיבשו את הסכם הגרעין הכולל והמקיף ביותר מזה שני עשורים", אמר ברק אובמה בנאומו בבית הלבן. "באמצעות הסכם זה, אנו שולחים מסר ברור לגבי המהלך שאנו מנסים להוביל: הפסקת השימוש בנשק מסוג זה באופן מוחלט. אנו מקווים כי מדינות אחרות ימשיכו בדרכנו". גורם בכיר בקרמלין דיווח כי מדבדב תיאר את ההסכם כביטוי ל-"איזון בין האינטרסים של שתי המדינות".

מזכירת המדינה של ארצות הברית הילרי קלינטון הצהירה כי ההסכם ישלח מסר גם לאירן ולצפון קוריאה, לפיו ארה"ב נחושה בדעתה למנוע כל שימוש בנשק גרעיני. "יתר המדינות יבינו כי הפתרון היחיד לעקשנותה של כל מעצמה בנושא יהיה בידוד", הוסיפה.

האמנה החדשה תחליף הסכם בין המעצמות מ-1991, שבדצמבר השנה פג תוקפו. תאריך חתימת ההסכם ומקום החתימה נושאים עמם משמעות סמלית, שכן בתאריך המקביל לפני שנה נשא אובמה נאום בפראג, ובו הבטיח לפטור את העולם מכל שימוש בנשק גרעיני.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully