וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון: ניתן להגיע לפתרון מוסכם בירושלים

מזכירת המדינה האמריקאית שוב מתחה ביקורת על ישראל בגין הבנייה במזרח י-ם. לפני פגישתה עם רה"מ נתניהו, היא קראה לו לקבל החלטות קשות למען השגת שלום עם הפלסטינים. על אירן: "נפעל להטיל עליה סנקציות נושכות"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל)

ישראל עומדת בפני החלטות קשות אך נחוצות בדרך לשלום במזרח התיכון, מכיוון שהמצב הנוכחי עם הפלסטינים אינו יכול להימשך. כך אמרה היום (שני) מזכירת המדינה האמריקאי הילרי קלינטון בנאומה לפני השדולה היהודית למען ישראל (איפא"ק) בוושינגטון.

לדברי קלינטון, "יש דרך אחרת. דרך שמובילה לקראת ביטחון ושגשוג לכל עמי האזור. זה ידרוש מכל הצדדים – כולל ישראל – לקבל החלטות קשות אך נחוצות". היא הוסיפה, כי הבנייה במזרח ירושלים והגדה המערבית חותרת תחת האמון ההדדי ומסכנת את שיחות הקרבה. "היא חותרת תחת היכולת המיוחדת של ארצות הברית לשחק תפקיד חיוני בתהליך השלום", הצהירה קלינטון.

לגבי מעמדה של ירושלים אמרה קלינטון: "ארצות הברית מכירה בכך שירושלים היא נושא חשוב מאוד עבור הישראלים והפלסטינים, ועבור יהודים, מוסלמים ונוצרים. אנו מאמינים שבאמצעות דיונים בתום לב הצדדים יכולים להסכים ביחד על תוצאה שתיישם את השאיפות של שני הצדדים עבור ירושלים, ותשמור על מעמדה עבור כל האנשים מסביב לעולם".

קלינטון רמזה כי ארצות הברית תלחץ על ישראל להאט את הבנייה בהתנחלויות. "כחברה של ישראל, באחריותנו לשבח מתי שמגיע וגם לומר את האמת כשהיא נחוצה". בנוסף, אמרה מזכירת המדינה, כי ארה"ב תמשיך ללחוץ על קיום שיחות ישירות שיובילו לפתרון שתי מדינות, על בסיס שיחות הקירבה בניהול השליח האמריקאי גורג' מיטשל.

יחד עם זאת, קלינטון חזרה והדגישה את המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל. "בהינתן האתגרים המשותפים העומדים בפנינו, היחסים בין ישראל לארצות הברית מעולם לא היו חשובים יותר, ואנו מאמינים בנחישות שכאשר אנו מחזקים את ביטחון ישראל אנו מחזקים את ביטחון אמריקה. עבור הנשיא אובמה ועבורי, ועבור כל הממשל, המחויבות שלנו לביטחון ישראל ועתיד ישראל היא איתנה כסלע".

סנקציות נושכות נגד אירן

בנאומה, מזכירת המדינה התייחסה גם לתכנית הגרעין האירני. "ארצות הברית נחושה למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני", אמרה קלינטון, אך היא לוקחת את הזמן כדי להגיע להסכמה בנוגע לסנקציות. לדבריה, הסנקציות לא אמורות להיות בשלבים אלא סנקציות 'נושכות'". אף שדרוש זמן להשיג תמיכה בהטלת הסנקציות, "הן שוות את ההשקעה להשגת תמיכה רחבה ככל שניתן". לדברי קלינטון, אירן גרעינית "תעצים את בנות חסותה הטרוריסטיות שלה, ועלולה להצית מירוץ חימוש שיערער את יציבות האזור".

קלינטון גם התייחסה לחמאס ודרשה ממנו "לוותר על האלימות, להכיר בישראל ולעמוד בהסכמים קודמים שנחתמו". קלינטון אף חזרה על קריאתה לשחרור מיידי של החייל החטוף גלעד שליט.

מאוחר יותר היום תיפגש קלינטון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיצא הלילה לוושינגטון. נתניהו ייפגש היום גם עם סגן הנשיא ג'ו ביידן, ומחר ייפגש עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה. את ההזמנה לפגישה עם אובמה שתתקיים בבית הלבן, מסר אתמול השליח האמריקאי למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל בעת פגישתו עם נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים.

הלילה צפוי ראש הממשלה לנאום בוועידת איפא"ק. באירוע אמורים להשתתף אלפי צירים של הוועידה וכן עשרות חברי קונגרס. בין היתר צפוי נתניהו לומר כי ירושלים היא בירת הנצח של ישראל.

(עדכון ראשון 12:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully