וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל רומס את חופש הביטוי בבילעין"

באגודה לזכויות האזרח וב"יש דין" זועמים על החלטת צה"ל להכריז על אזורי הכפרים בילעין וניעלין כשטח צבאי סגור מדי יום שישי. "צווים מהסוג הזה מתאימים למשטרים אפלים"

המאבק נגד בניית גדר ההפרדה בכפרים ניעלין ובילעין באזור רמאללה נקלע לקשיים לאחר שבתחילת השבוע הוצאו צווי אלוף המגדירים את אזורי הכפרים כשטח צבאי סגור בימי שישי, זאת נוכח ההפגנות השבועיות במקום. ארגוני זכויות האדם האגודה לזכויות האזרח ו"יש דין" פרסמו היום (רביעי) הודעה בה הם מוחים על סגירת האזור למחאה, כשלדבריהם, "במקום שהפך לסמל המחאה רומס צה"ל את חופש הביטוי".

"בשנה האחרונה פעל צה"ל ביתר שאת לדיכוי המחאה בבילעין ובניעלין, לעתים, תוך שימוש באמצעים שחוקיותם מוטלת בספק", נמסר בהודעת הארגונים. לטענתם, צה"ל פעל לדיכוי ההפגנות באמצעות החמרת השימוש בכוח לרבות שימוש בלתי חוקי בנשק כנגד המפגינים, מעצרים והעמדה לדין של מארגני ההפגנות, "זאת על אף שהנהגה זו חרתה על דגלה את דרך המאבק הלא-אלים".

"במחאה משתתפים תושבי האזור – נשים, גברים וילדים, אליהם מצטרפים ישראלים ופעילים מכל רחבי העולם", נמסר בהודעת הארגונים, "המפגינים בבילעין אף הוכרו בדו"ח רשמי של האו"ם כמגיני זכויות האדם, הזכאים להגנה מיוחדת של כוחות הביטחון. פעולות מחאה עממית אלו הפכו למודל לחיקוי בקרב מפגינים ופעילים פוליטיים ברחבי הגדה".

"מי שחתם על הצו החדש איבד כנראה כל בושה ויומרה לייצג משטר שמכבד, ולו למראית עין, את חופש הביטוי ואת זכות המחאה של התושבים תחת שליטתו", מוסיף עו"ד מיכאל ספרד, היועץ המשפטי של "יש דין". "המחאה העממית בבילעין הפכה לסמל במאבק המשותף של פלסטינים וישראלים נגד חוסר הצדק וגזל האדמות הנגרמים כתוצאה מתוואי גדר ההפרדה. צווים מהסוג הזה מתאימים למשטרים אפלים שמהותם דיכוי מחאה ורמיסת חופש הביטוי".

עם ההכרזה על המדיניות החדשה, מסרו מצה"ל כי "מדי שבוע, במרחב הכפר ניעלין ובילעין, מתקיימות הפרות סדר אלימות ובלתי חוקיות במהלכן נפגעים אנשי כוחות הביטחון ונגרם נזק כבד לגדר הביטחון ולרכוש ציבורי. במטרה למנוע את הגעתם של גורמים מסיתים אל מרחב הפרות הסדר האלימות, חתם מפקד פיקוד המרכז, האלוף אבי מזרחי, לפני כשלושה שבועות על צו שטח צבאי סגור בשטח שבין גדר הביטחון לכפרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully