וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי מבעיר את רחובות אתונה

הממשלה ביוון הכריזה על תכנית צנע להתמודדות עם המשבר הכלכלי - בתגובה רבבות גדשו את הרחובות ואלפים הסתערו על הפרלמנט. בתי הספר, נמלי התעופה והרכבות מושבתים

הפרלמנט של יוון אישר היום קיצוצים נוספים של 4.8 מיליארד יורו (6.5 מיליארד דולר) בתקציב הממשלה - הגירעון הגדול ביותר באיחוד האירופי - על רקע הפגנות סוערות ברחובות אתונה במחאה על הקיצוצים.

כוחות משטרה נאלצו לירות גז מדמיע ורימוני הלם לעבר אלפי מפגינים שהקיפו את בניין הפרלמנט בבירת יוון. מפגינים אחרים הסתערו על בניין משרד העבודה של יוון. הפגנות סוערות התקיימו גם בסלוניקי, העיר השנייה בגודלה ביוון. סוכנות הידיעות אי.פי דיווחה כי ההפגנות הן הסוערות ביותר שידעה יוון מאז ההסלמה במשבר החוב של המדינה בשלהי שנה שעברה.

עימותים בין מפגינים לשוטרים ביוון. רויטרס
עימותים בין שוטרים למפגינים ביוון על רקע תכנית הצנע של הממשל, בשבוע שעבר/רויטרס

שירותים רכבות, אוטובוסים ורכבת תחתית באתונה ובערים אחרות ברחבי יוון הושבתו והעובדים ערכו הפגנות מחאה נגד קיצוץ שכרם. שביתה של פקחי האוויר גרמה לביטול 58 טיסות שהיו אמורות להמריא ולנחות בנמל התעופה הבינלאומי של אתונה, ולדחיית 135 טיסות נוספות. שביתת מורים גרמה לסגירת חלק מבתי הספר ועובדי חברת החשמל הממשלתית של יוון - חברת החשמל הגדולה במדינה - הודיעו כי יקיימו שביתה בת יממה.

עובדי המגזר הציבורי ביוון, אשר כבר קיימו שתי שביתות החודש שעבר, הודיעו כי יקיימו שביתה כללית בת יממה ביום חמישי הבא. האיגוד הגדיר את הקיצוצים שאושרו היום כ"ברברים", ואמר כי התנאים שנפגעו במסגרת הקיצוצים היו "הישג היסטורי" שאין בכוונתם להסכים לביטולו ללא מאבק. ראש המפלגה הקומוניסטית של יוון, אשר מייצגת כ-8% מהמצביעים במדינה, קרא מוקדם יותר השבוע לעובדים להתנגד באופן פעיל לקיצוצים המתוכננים. "ההגנה הטובה ביותר היא התקפה", אמר.

הצעדים שאישר היום הפרלמנט כדי לצמצם את הגירעון בתקציב הממשלה כוללים בין השאר העלאת המע"מ מ-19% ל-21%, הורדת שכר של עד 8% לעובדי המגזר הציבורי וקיצוץ הבונוסים שלהם לחגים בשליש, והעלאות המסים על אלכוהול וטבק.

עימותים בין מפגינים לשוטרים ביוון. רויטרס
עימותים בין מפגינים לשוטרים ביוון/רויטרס

הצעדים שאישר הפרלמנט היום מצטרפים לצעדים שעליהם הודיעה הממשלה בחודש שעבר, אשר כללו הקפאה של שכר בכירים והעלאות מס, ונועדו לאפשר לממשלה לצמצם את הגירעון בתקציב בחמישה מיליארד יורו (6.8 מיליארד דולר). ממשלת יוון מבקשת באמצעות הקיצוצים לצמצם את הגירעון בתקציב מרמתו הנוכחית של 12.7% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) לרמה של 8.7% מהתמ"ג עד סוף השנה. הרף העליון המותר על פי כללי האיחוד האירופי הוא גירעון של 3% מהתוצר.

ממשלת יוון מתכננת לצמצם את הגירעון בתקציב השנה בסכום כולל של 16 מיליארד יורו (21.9 מיליארד דולר) בניסיון לצמצם את הגירעון המסתכם בכ-30 מיליארד יורו. ממשלת יוון השלימה אתמול בהצלחה הנפקת אג"ח ממשלתיות ל-10 שנה אשר באמצעותה גייס חמישה מיליארד יורו (6.8 מיליארד דולר).

ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדראו, נפגש מוקדם יותר היום על ראש ממשלת לוקסמבורג, ז'אן קלוד יונקר - העומד בראש קבוצת שרי האוצר של גוש היורו - וצפוי להיפגש בהמשך היום עם הקנצלרית אנגלה מרקל כדי לדון במצבה הפיננסי של ארצו. "נעמוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully