וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקאי: להטיל על אירן סקציות נושכות

הסנאטור ג'ון קרי, יו"ר ועדת החוץ בסנאט האמריקאי, נפגש בירושלים עם רה"מ נתניהו וקרא להחמיר את הסנקציות על טהרן. לדבריו, על האירנים להבין שהבחירה בידיהם

תאגיד כאן

(באדיבות ערוץ 1)

יו"ר ועדת החוץ בסנאט האמריקאי, הסנאטור האמריקאי ג'ון קרי התייחס היום (שני) במהלך פגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאפשרות כי יוחמרו הסנקציות נגד אירן. קרי אמר כי הוא "מאמין שהסנקציות האלה צריכות להיות מחמירות, נושכות, אמיתיות, רב צדדיות וצריך להטיל אותן מתוך כוונה לאפשר לאירנים להתחיל להבין שהבחירה בידיהם". מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי בפגישה דנו השניים בנושאים המרכזיים העומדים על סדר היום, ובראשם האיום הגרעיני מאירן והדרכים לחדש את המשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית.

בתוך כך, מסר היום מפקד חיל האוויר האירני חסן שאהספי, כי חייל האוויר האירני יבצע בקרוב ניסוי בפצצה מונחית במשקל של 900 קילוגרם. לפי סוכנות הידיעות האירנית פראס, שאהפי אמר כי הפצצה קאסד-1 נמצאת בשלב ייצור המוני ונמסרה לחיל האוויר. " לקסאד-2, יש טווח גדול יותר ורמת דיוק גבוהה יותר, והוא נהנה מכוח נפץ רב יותר מקודמו", אמר שאהספי. אירן ערכה את הניסוי הראשון בקסאד ב-2006 במסגרת מבצע צבאי גדול. בחודש שעבר דיווחה התקשורת במדינה כי התחיל שלב הייצור של שני טילים חדשים.

מוקדם יותר, שליח אירן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמר כי ארצו העבירה את מאגר האורניום המועשר שלה לאחסון תת-קרקעי, לאחר שהעשירה לרמה של 20% כמות אורניום המספיקה לשימוש בכור למחקר רפואי בטהרן.

דבריו של עלי אשגר סולטניה נאמרו לאחר שבמערב עלו שאלות בעקבות העברת רוב האורניום האירני - כמות גדולה יותר מהדרוש לתפעול המתקן בטהרן - מחוץ למחסנים התת-קרקעיים למתקן ההעשרה בנתאנז. "זה פשוט היה לשם הפקת חומרים למתקן למחקר. לכן המיכל נמצא כעת בחזרה במיקומו המקורי", אמר סולטנייה לכתבים, במהלך הפסקה בכינוס של מועצת הנגידים של סבא"א בווינה. השליח גם דחה טענות כי הצעד נועד לשם פרובוקציה נגד יריביה של אירן.

"אירן לא משתפת פעולה עם סבא"א"

מוקדם יותר אמר ראש סבא"א יוקיו אמאנו, כי אירן אינה משתפת פעולה עם החקירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לגבי תכנית הגרעין שלה. "אנו לא יכולים לאמת שכל החומרים הגרעיניים באירן מיועדים ללמטרות שלום, מכיוון שאירן לא סיפקה לסוכנות את שיתוף הפעולה הדרוש", אמר אמאנו.

לדברי אמאנו, נחוץ שיתוף פעולה לגבי יישום החלטות רלבנטיות של מועצת הביטחון של האו"ם ושל מועצת הנגידים של סבא"א. כמו כן, על אירן להעניק אישור לפקחים של סבא"א לבצע בדיקות מהירות, והודעה על כוונתה לבנות מתקנים גרעיניים ו"הבהרות על נושאים הקשורים למימדים צבאיים אפשריים של תכנית הגרעין האירנית".

בתגובה, אמר שר החוץ האירני כי ארצו מוכנה להמשיך בשיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. "שיתפנו פעולה באופן מלא עם הסוכנות. שיתוף הפעולה הזה יימשך. תמיד קיבלנו בברכה ועודדנו משא ומתן ושיחות", אמר מנושהר מותקי במהלך מסיבת עיתונאים בג'נבה.

דוח של סבא"א שפורסם בחודש שעבר העלה את האפשרות שטהרן מנסה לפתח טילים בעלי ראשי נפץ גרעיניים. אמאנו לא חזר על הדברים הללו בפתח הפגישה בווינה היום, יתכן מכיוון שהוא לא רצה להגביר את המתיחות עם אירן. בכירים אירנים תקפו את אמאנו באופו אישי, בטענה שהוא נשלט על ידי ארצות הברית והמערב. לדברי דיפלומטים, אמאנו משנה את מדיניותה של סבא"א כלפי אירן לכיוון יותר ישיר ובוטה לעומת קודמו, מוחמד אל ברדאעי.

עדכון ראשון: 16:42

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully