וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ילה: עלה ל-214 מניין ההרוגים מהרעש

בעקבות רעידת האדמה בעוצמה 8.8 שפקדה את מרכז צ'ילה, הוכרזה כוננות צונאמי בחוף המערבי של ארה"ב ובקנדה. אובמה: "איננו יכולים לשלוט באיתני הטבע, אבל עלינו להתכונן כראוי". טרם נוצר קשר עם 18 ישראלים ששהו באזור האסון

רויטרס

(צילום: רויטרס, קריינות: אילן שניג, עריכת וידאו: עידן גוראל)

מניין הנספים ברעש האדמה שפקד אתמול (שבת) את מרכז צ'ילה עלה ל-214 וצפוי עוד לעלות. כך מסר נשיאה הנבחר של צ'ילה, סבסטיאן פינרה. זאת לאחר שנשיאת צ'ילה המכהנת, מישל בצ'לט, מסרה כי מניין ההרוגים בחבל "מאולה" הדרומי לבדו עומד על 85.

בתוך כך, מרכז ההתרעה לגלי צונאמי באוקינוס השקט (NTWC) הכריז על כוננות לגלי צונאמי גם במקומות נוספים, ביניהם החוף המערבי של ארצות הברית, הכולל את וושינגטון, אורגון וחלקים מאלסקה, ובחופיה של קנדה באזור ונקובר. עם זאת, הגלים אינם צפויים לגרום להצפות משמעותיות.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא אמש נאום בבית הלבן, בו הוא הזהיר את תושבי רצועת החוף הצפונית של ארצות הברית מפני כל אסון שלא יבוא. " אנו מתכוננים לקראת צונאמי שעלול לפגוע מאוחר יותר גם בחופי ארה"ב, בעיקר בהוואי ובגואם. לפיכך, על כל תושבי החוף המערבי של המדינה להיערך לכל הוראה שתינתן על ידי הרשויות. איננו יכולים לשלוט באיתני הטבע, אבל אנחנו יכולים ומוכרחים להיות מוכנים ולהתמודד עם אסון כזה כשהוא מתרחש. עלינו להיות מוכנים לכל אסון טבע שעלול לפקוד את האזור", הוסיף אובמה.

עוד אמר אובמה כי "בשם העם האמריקאי מישל אשתי ואני שולחים את תנחומינו לתושבי צ'ילה. כמו כן, שוחחתי עם נשיא צ'ילה הנכנס, ועדכנתי אותו בכך שארצות הברית תעניק לצ'ילה כל סיוע שיידרש כדי להתאושש מאסון הטבע שפקד אותה".

רעידת אדמה בצ'ילה. AP
הריסות בעיר קונספסיון/AP

רעש שירעיד על כל האזור

רעש האדמה בעוצמה של 8.8 בסולם ריכטר הורגש סמוך לעיר קונספסיון בדרום המדינה. מוקד הרעש נרשם כ-90 קילומטרים צפונית מזרחית לעיר קונספסיון והוא הורגש גם בבירת המדינה סנטיאגו המרוחקת בכ-320 קילומטר ממוקד הרעידה וגרם לקריסת בניינים ופגע במערכת החשמל והתקשורת.

18 ישראלים ששהו בדרום צ'ילה בעת שפקדה רעידת האדמה העזה עדיין לא יצרו קשר, כך נמסר אחר הצהרים ממשרד החוץ. במשרד הדגישו כי רשת התקשורת קרסה באזור כולו ולכן לא ניתן ליצור קשר עם האנשים במקום.

בתוך כך, דווח כי גל הצונאמי שנוצר בעקבות רעש האדמה העז פגע באי "חואן פרננדס" השוכן כאלף קילומטרים מערבית לצ'ילה וגרם ל"הרס רב". התרעת צונאמי פורסמה למדינות צ'ילה, פרו, אקוודור, קולומביה, פנמה, קוסטה ריקה, אנטארקטיקה ויפן.

נשיאת צ'ילה אמרה כי "ברעידת אדמה בעצמה כה חזקה לא ניתן לשלול הרוגים נוספים ופצועים נוספים" והכריזה על האזור כאזור "מוכה אסון". "מעולם לא חוויתי רעידת אדמה כזו, זה כמו סוף העולם", אמר עד ראיה לתחנת טלוויזיה מקומית. בנוסף, שדה התעופה הבינלאומי בבירת צ'ילה סנטיאגו נסגר וכל הטיסות ממנו ואליו בוטלו עד להודעה חדשה.

אזור מוכה רעידות

המרכז הגיאולוגי האמריקאי מסר כי מספר שעות לאחר הרעידה, פקדו את צ'ילה שני רעשי משנה. הראשון, בעצמה של 6.9 בסולם ריכטר נרשם כ-210 קילומטרים דרומית מערבית לעיר קונספסיון בה אירעה רעידת האדמה ורעש משנה נוסף בעצמה של 5.5 בסולם ריכטר הכה 54 קילומטרים מערבית לעיר הבירה של צ'ילה סנטיאגו. בנוסף, נמסר כי הרס רב נגרם לשתי ערים עתיקות בדרום המדינה.

כאמור, עדיין לא ברור מה עלה בגורלם של 18 מטיילים ישראלים. אולם, נוצר קשר עם כל נציגי ישראל במדינה ו"כולם בריאים ושלמים", כך מסר לוואלה! חדשות יוסי רגב, סמנכ"ל למנהל במשרד החוץ. רגב הוסיף כי מרבית הטיילים הישראלים אינם שוהים בדרך כלל באזור הרעש ושבמשרד החוץ יפתחו בהמשך היום מערך חירום, זאת לאחר שמערכות החשמל, הטלפון והאינטרנט נפלו.

צ'ילה שוכנת סמוך לחיבור בין שני לוחות טקטוניים, במה שמכונה "טבעת האש". התפר שבין שני הלוחות גורם לא פעם לרעידות אדמה. בשנת 1960 פקדה את צ'ילה רעידת האדמה העזה ביותר שנרשמה במאה ה-20. ברעידה העזה, בעצמה של 9.5 בסולם ריכטר, נהרגו 1,655 בני אדם והיא גרמה לגלי צונאמי שהגיעו עד להאוואי, יפן והפיליפינים המרוחקים אלפי קילומטרים ממוקד הרעש.

עדכון ראשון: 9:14

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully