וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: אירן נשלטת בידי תליין שמחפש פצצה

נשיא המדינה נאם בוועידת הנשיאים וקרא למדינות העולם להקים "קואליציה רחבה שתעמוד מול האיום האירני". במקביל, באירן דוחים את הדו"ח של סבא"א בו נטען כי היא מפתחת נשק גרעיני: "הוא מחוסר בסיס"

נשיא המדינה שמעון פרס אמר היום (שישי) כי האיום האירני הוא הבעיה העיקרית המאיימת על העולם ולא רק בשל רצונה של האומה האיסלמית להשיג פצצה גרעינית, אלא בשל "מהות המשטר בטהרן". פרס, שנאם בפני ראשי הארגונים היהודיים בוועידת הנשיאים בירושלים, אמר בנוסף כי "כדי לרסן את שאיפותיה הגרעיניות של אירן, ישראל חייבת ליצור קואליציה רחבה של מדינות, כדי שזו תעמוד עימה מול האיום האירני".

בנאומו ציין הנשיא כי האיום האירני אינו מתבטא רק ברצון של השלטון במדינה להשיג פצצה גרעינית, אלא במהות המשטר שמנסה להשיג אותה. "השאלה היא לא למי יש פצצה, אלא למי יש תליינים שמוציאים להורג", אמר פרס והסביר: "האירנים הם תליינים שמנסים למצוא פצצה, והגיע הזמן לקרוא לתליין בשמו ולדיקטטור – דיקטטור".

בתוך כך, דובר משרד החוץ של רוסיה אמר היום כי אירן חייבת ליצור שיתוף פעולה נמרץ יותר עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), על מנת לשכנע את הקהילה הבינלאומית כי תוכנית הגרעין שלה נועדה למטרות שלום. כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס". דובר ממשלת גרמניה התייחס אף הוא הבוקר לסוגיית הגרעין האירני ואמר כי חוסר שיתוף הפעולה של אירן עם האו"ם, מאלצת את הקהיליה הבין לאומית להחריף את הסנקציות נגדה.

ארה"ב: "נדהמנו ממספר הבעיות שיש לאירן"

אמש פורסם דו"ח של הסוכנות לאנרגיה אטומית, לפיו אירן מנסה לפתח ראש נפץ גרעיני. הנציג האירני בסוכנות דחה את הפרטים העולים מהדו"ח וטען כי הם "מחוסרי בסיס". עלי אסגר סולטניה טען כי גם בדו"חות קודמים של הסוכנות היה ברור כי "מדובר במסמכים לא מקוריים שהוכח כי הם לגמרי מזוייפים וחסרי בסיס. הנושאים הקשורים למחקר לכאורה בנושא טילים וחומרי נפץ הם שחוקים והופיעו בכל הדו"חות הקודמים", הסביר סולטניה שהוסיף כי "אין כאן שום דבר חדש".

סולטניה שב והדגיש כי אירן עומדת מאחורי הודעותיה הקודמות לפיהן לא תפסיק את פעילות הגרעין האזרחית - ולא את שיתוף הפעולה עם סבא"א. "הדו"ח חוזר על דברים בצורה לא מציאותית וכמובן שלא תהיה לכך שום השפעה וזה רק יגרום לאי הבנה", אמר. יתרה מכן, בסוכנות הידיעות האירנית אירנא נכתב כי סולטניה אך טען כי המנכ"ל הנכנס של סבא"א, יוקיה אמנו, אישר כי "תוכנית הגרעין האירנית נועדה לצרכי שלום בלבד".

גם המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, אמר היום כי ארצו אינה מבקשת להשיג נשק גרעיני. "האשמות המערב הן חסרות בסיס, בגלל שהאמונה הדתית שלנו אוסרת עלינו שימוש בנשק כזה", צוטט חמינאי בטלוויזיה האירנית והוסיף כי "אנחנו לא מאמינים בנשק גרעיני ולא מנסים להשיג אותו".

בכיר בבית הלבן אמר הלילה כי הממשל נדהם נוכח מספרן הרב של הבעיות הטכניות הניצבות בפני אירן בפיתוח נשק גרעיני. הדברים נאמרו לכתבים לאחר פרסום דו"ח הסוכנות לאנרגיה אטומית לפיו אירן מנסה לפתח ראש נפץ גרעיני. לדברי הבכיר, ייתכן כי אין בידי האירנים כמות מספקת של אורניום. אולם, הוא הוסיף כי "העובדה שהם הגבירו את אי שיתוף הפעולה מצביעה על כך שאם לא יגבר הלחץ הבינלאומי, תכנית הגרעין של אירן מתקדמת לקראת ייצור נשק גרעיני".

ייתכן והזמן עד שאירן תשיג יכולת גרעינית יתארך בשל הבעיות הטכניות, אמר הגורם בבית הלבן, "אולם דפוס הפעולה של אירן מדאיג ביותר". הוא הוסיף כי על פי הדו"ח של סבא"א, אירן ניצבת בפני מספר בעיות בהפעלת הצנטריפוגות להעשרת אורניום. "23 מתוך 52 הצנטריפוגות שלהם פועלות והן מעשירות אורניום ברמה נמוכה", אמר גורם נוסף.

הוא הוסיף כי לאירן יש כ-2,000 קילוגרם של אורניום מועשר ברמה נמוכה בסך הכול, "כך שהם צוברים אורניום מועשר ברמה נמוכה, אולם בכמות פחותה בהרבה ממה שהיה צפוי להיות ברשותם". לדבריו, "דרושות לפחות עוד מספר שנים" עד שאירן תוכל להעשיר אורניום ברמה מספקת לייצור נשק גרעיני.

  • עוד באותו נושא:
  • שמעון פרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully