וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "נדהמנו ממספר הבעיות שיש לאירן"

בבית הלבן נדהמו נוכח מספר הבעיות הטכניות בתכנית הגרעין האירנית. "יקח עוד מספר שנים שעד שישיגו יכולת גרעינית", אמרו. דו"ח חדש של סבא"א מעלה את האפשרות שאירן פועלת לפתח ראש נפץ גרעיני לטילים שברשותה

בכיר בבית הלבן אמר הלילה (שישי) כי הממשל נדהם נוכח מספרן הרב של הבעיות הטכניות הניצבות בפני אירן בפיתוח נשק גרעיני. הדברים נאמרו לכתבים לאחר פרסום דו"ח הסוכנות לאנרגיה אטומית לפיו אירן מנסה לפתח ראש נפץ גרעיני.

לדבריו, ייתכן כי אין בידי האירנים כמות מספקת של אורניום. אולם, הוא הוסיף כי "העובדה שהם הגבירו את אי שיתוף הפעולה מצביעה על כך שאם לא יגבר הלחץ הבינלאומי, תכנית הגרעין של אירן מתקדמת לקראת ייצור נשק גרעיני".

ייתכן והזמן עד שאירן תשיג יכולת גרעינית יתארך בשל הבעיות הטכניות, אמר הגורם בבית הלבן, "אולם הדפוס הפעולה של אירן מדאיג ביותר". הוא הוסיף כי על פי הדו"ח של סבא"א, אירן ניצבת בפני מספר בעיות בהפעלת הצנטריפוגות להעשרת אורניום. "23 מתוך 52 הצנטריפוגות שלהם פועלות והן מעשירות אורניום ברמה נמוכה", אמר גורם נוסף.

הוא הוסיף כי לאירן יש כ-2,000 קילוגרם של אורניום מועשר ברמה נמוכה בסך הכול, "כך שהם צוברים אורניום מועשר ברמה נמוכה, אולם בכמות פחותה בהרבה ממה שהיה צפוי להיות ברשותם". לדבריו, "דרושות לפחות עוד מספר שנים" עד שאירן תוכל להעשיר אורניום ברמה מספקת לייצור נשק גרעיני.

"אירן פועלת לפתח ראש נפץ גרעיני"

הדו"ח שחיברה סבא"א מעלה את החשש כי אירן פועלת לפתח ראש נפץ גרעיני לטילים שברשותה. הדו"ח, שהגיע לידי "רויטרס", מאשר גם כי אירן ייצרה את הסדרה הראשונה של אורניום מועשר ברמה של 20% וכי הרפובליקה האסלמית לא יידעה את הפקחים על מהלך זה מראש כנדרש.

ב-2007 העריכה ארצות הברית שאירן הפסיקה את המחקר הגרעיני שלה ב-2003 ולא חידשה אותו. בעלות בריתה של ארצות הברית מאמינות שאירן המשיכה בתוכנית ודו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאשר חשדות אלה. "הממצאים מעלים את החשש כי באירן מתקיימים או התקיימו מאמצים לפתח ראש קרב גרעיני עבור טילים". בדו"ח נכתב עוד כי ככל שהזמן עובר, קשה יותר לחשוף מידע על תוכנית הגרעין של אירן ולכן חיוני שהיא תשתף פעולה עם חוקרי סבא"א "ללא עיכוב נוסף".

אירן התייחסה לטענות המופיעות בדו"ח כ"המצאה" אך לא סיפקה מידע שיתמוך בעמדתה. היא מסרה כי דו"ח האו"ם מאשר כי מאמצי הגרעין שלה הם למטרות שלום. "הדו"ח החדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מאשר כי מאמצי הגרעין של אירן הם למטרות שלום ואינן מכוונות למטרות צבאיות", אמר השגריר של אירן לסבא"א.

בשבוע שעבר הודיעה אירן כי החלה בהעשרת אורניום לרמה של 20%. ההודעה, אשר נמסרה גם לסוכנות לאנרגיה אטומית, היא תוצאה של הנחיה ישירה מצד נשיא המדינה מחמוד אחמדינג'ד שהורה להאיץ את תהליך העשרת האורניום כחלק מהפעלת כור המחקר האירני בבירה טהרן. הוראתו של אחמדינג'ד להעשיר את האורניום עומדת בניגוד להסכם הפשרה, שגובש בין סבא"א ושש המעצמות והוצע לאירן, לפיו רוב מאגר האורניום האירני יישלח להעשרה במדינה אחרת ויוחזר לה בצורת של מוטות דלק לשימוש בכור למטרות רפואיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully