וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלאי למה שוב מחרחר ריב בין סין וארה"ב

נשיא ארה"ב ברק אובמה הודיע כי ייפגש בשבוע הבא עם הדלאי למה ובסין שוב רותחים ודורשים לבטל את הפגישה. בממשלו של אובמה לא מתרגשים מתגובתה של סין

הבית הלבן הודיע כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה ייפגש עם הדלאי למה ב-18 בפברואר. זאת למרות אזהרתה של סין כי פגישה זו תפגע ביחסים המתוחים גם ככה בין סין וארצות הברית. בייג'ינג הגיבה במהירות להודעת הבית הלבן ודחקה באובמה לבטל את הפגישה המתוכננת עם מנהיגה הרוחני של טיבט "במהירות", כך נמסר מסוכנות הידיעות הסינית.

ממשל אובמה אינו מתרגש מחוסר שביעות הרצון של סין על ביקור הדלאי למה ומצפה כי תגובתה של סין לא תהיה גרועה יותר מבעבר וכי סין "תבקר את הפגישה ותמשיך הלאה", כך אמר בכיר בממשל האמריקאי אשר ביקש להישאר בעילום שם. "הדלאי למה הוא מנהיג דתי אשר מכובד בכל העולם ודובר של זכויות העם הטיבטי ונשיא ארצות הברית מצפה לפגישה מועילה וחיובית עמו" אמר דובר הבית הלבן רוברט גיבס.

אובמה לקח בחשבון את התנגדותה של סין לפגישה בין ממשל ארצות הברית לדלאי למה ודחה את הפגישה עד לאחר שנפגש עם מנהיגים סינים במהלך נסיעה לאסיה בנובמבר. עיכוב זה במפגש עם הדלאי למה הכעיס מחוקקים אמריקאים וקבוצות של זכויות אדם. בימים האחרונים הבהיר הבית הלבן כי יתעלם מהתנגדותה של סין ויקיים את הביקור.

נשיאים קודמים נפגשו עם הדלאי למה

המתחים שנוצרו בעקבות ביקורו הצפוי של הדלאי למה העלו דאגות בוושינגטון לפיהן סין תשיב לארצות הברית בכך שתחסום את מאמציה בתחומים אחרים, כגון הטלת סנקציות חמורות יותר על אירן. אך דובר הבית הלבן רוברט גיבס חזר ואמר כי הידידות בין ארצות הברית וסין "בוגרת דיה" כדי למצוא קרקע משותפת בנושאים בהן לשתי המדינות יש עניין למרות חוסר הסכמה על נושאים אחרים. הוא אמר כדוגמא לכך שאובמה לא עצר עצמו מלדבר על דאגתה של ארצות הברית לגבי מדיניותה לגבי האינטרנט. "אנו יודעים ששתי מדינות לא יכולות להסכים על הכל", אמר גיבס.

למרות דברים אלה אמר הבכיר בממשל אובמה כי הממשל מוכן לאפשרות שסין תנהג "בקרירות" כלפי ארצות הברית במשך חודשים אך אמר כי "הדבר לא יכניע את היחסים בין סין וארצות הברית ולא יימשך זמן רב". נשיאים קודמים בארצות הברית ביניהם גם ג'ורג' בוש נפגשו עם הדלאי למה ופגישות אלו גררו מילות כעס מבייג'ינג .

בייג'ינג כבר זועמת על הצעתה של ארצות הברית למכור לטייואן נשק בשווי 6.4 מיליארד דולר. סין אמרה כי תטיל סנקציות על חברות אשר ימכרו נשק לטייואן ותפחית את המגעים בין צבאה וצבא ארצות הברית. הבכיר בממשל הפחית בחשיבותה של תגובה זו ואמר כי היא הייתה "בטווח לו ציפינו".

הדלאי למה אמר כי הוא רוצה אוטונומיה גדולה עבור טיבט ממנה נמלט ב-1959. סין טוענת כי בדרישותיו הוא קורא לעצמאות. ארצות הברית אומרת כי היא מקבלת את טיבט כחלק מסין אך רוצה שבייג'ינג תשב עם הדלאילמה ותסדיר איתו את חילוקי הדעות לגבי עתידו של האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully