וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלטון באירן מחץ את הפגנות האופוזיציה

על רקע מיעוט הידיעות שיוצאות מאירן ניתן לקבוע: המשטר הצליח לדכא את האופוזיציה. אחמדינג'ד יכול לרשום ניצחון לאחר שמנע מהאופוזיציה להפוך את יום השנה למהפכה ליום מחאה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: עידן גוראל)

הדיווחים המועטים שיוצאים מאירן מהווים אולי את העדות החזקה ביותר לכך שמאמצי השלטון האירני לדכא את הפגנות האופוזיציה נחלו הצלחה. המפגינים, שקיוו להפוך היום (חמישי) את יום השנה ה-31 למהפכה, ליום של הפגנות המונים כפי שעשו בעבר, נתקלו בעשרות אלפי שוטרים גלויים וסמויים ובסגר תקשורתי מוחלט.

השלטון האיסלמי דאג לנוכחות בולטת של תומכיו בכל האירועים הרשמיים, מנע מהתקשורת לסקר כל אירוע אחר ושיסה את כוחות הביטחון במפגינים הירוקים תומכי האופוזיציה. במקביל, הנשיא אחמדינג'ד הסיט את העניין מהקרע הפנימי במדינה כשהצהיר כי אירן היא מעצה מעצמה גרעינית, כיוון שהעשירה אורניום לדרגה של 20 אחוזים.

"ברור למדי שהירוקים מרגישים דמורליזציה, ההרגשה הכללית היא של אכזבה", אמר גורם בטהרן לטיימס הלונדוני. "האופוזיציה טעתה בחישוביה".

אתרי אופוזיציה טענו שכוחות הביטחון השתמשו באש חיה, סכינים, גז מדמיע וכדורי צבע, שנועדו לסמן את המפגינים כדי שיוכלו לזהותם. הם השתמשו בציוד סיני חדיש לפיזור הפגנות ונעזרו במסוקים.

באתרים נטען כי אישה צעירה בשם ליילה זראיי נהרגה בהפגנות, ורבים אחרים נפצעו או נעצרו. על פי כמה דיווחים, הותקפו מהדי כרובי ומוחמד חתאמי, ממנהיגי האופוזיציה, וכן הותקפה אשתו של מיר חוסיין מוסאווי. האתרים פרסמו תמונות של ציי האוטובוסים שהביאו את תומכי המשטר להפגנות, וציינו כי הם קיבלו מזון ושתייה בחינם.

הפסדנו והם ניצחו

רשת האינטרנט, הרשתות הסלולריות והיכולת לשלוח הודעות טקסט שובשו בצורה חמורה. הכתבים באירן הוסעו באוטובוסים אל ומכיכר אזאדי המרכזית בטהרן, שבה נערכו האירועים הרשמיים, ונאסר עליהם לסקר אזורים אחרים.

למרות הסגר התקשורתי התקבלו מספר דיווחים על כמה הפגנות שהתקיימו בטהרן, וכן על מהומות בערים שיראז, איספהן ומשהד. אך מספר המשתתפים נמוך משמעותית מהפגנות ה-27 בדצמבר. "הפסדנו והם ניצחו", אמר אחד המפגינים. הם הביסו אותנו וקיבצו יחד הרבה אנשים. אבל לא הובסנו לתמיד. דרוש לנו זמן להתארגן מחדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully