וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול שואה מסוביבור: אני מזהה את דמיאניוק

ניצול רוסי מהמחנה זיהה לראשונה את האיש הנאשם בשותפות לרצח 27,900 יהודים: "אני זוכר אותו כשומר במחנה. ראיתי אותו לפני שלקח קבוצת אסירים לעבודה ביער"

ניצול רוסי ממחנה סוביבור סיפר היום (רביעי) כי הוא זוכר היטב את פניו של ג'ון דמיאניוק ומזהה אותו כמי שהיה שומר במחנה. דבריו של הרוסי אלכסיי וייצן, עשויים לשמש ראיה חשובה במשפטו של דמיאניוק המתנהל בימים אלו במינכן. וייצן סיפר בראיון ששודר היום ברדיו הממלכתי של צ'כיה על זיכרונותיו מדמיאניוק: "אני זוכר אותו כשומר, ראיתי אותו לפני שהוא לקח קבוצה של אסירים לעבוד ביער", אמר וייצן בן ה-87.

בדיווח ברדיו ציינו כי זו הפעם הראשונה בה טוען אחד מניצולי המחנה שהוא מזהה באופן ישיר את דמיאניוק, אולם בדיווח לא פורט האם לוייצן יש עדויות מהימנות מעבר לזכרונו. עד כה, במהלך הדיונים שהתקיימו במשפט, העידו ניצולים מסוביבור רק על תפקידם של השומרים האוקראינים, שדמיאניוק נאשם כי היה אחד מהם.

פרקליטו של דמיאניוק, גינטר מול, אמר כי שמע בעבר על ניצול בשם וייצן, שגם מופיע ברשימת ניצולי סוביבור באתר האינטרנט של "יד ושם", אך הוסיף כי לא היה מודע לטענות שהוא העלה בראיון. הרשות הגרמנית לחקירת פשעי הנאצים, מסרה לאחר הראיון כי וייצן לא היה אמור להעיד במשפט, אולם לאחר דברים אלה הוא הפך לעד אפשרי, והפרטים שמסר יועברו לידי התביעה במינכן. דובר הרשות הבהיר כי רק בית המשפט יוכל להחליט האם לאפשר את עדותו.

הדיון שוב נדחה בשל "בעיות בריאותיות"

בשבועיים האחרונים עלו על דוכן העדים במשפט נגד דמיאניוק במינכן שני ניצולים ממחנה סוביבור שסיפרו על התנאים במחנה, על אכזריות השומרים האוקראינים ועל אלפי יהודים שהובלו אל מותם בתאי הגזים של המחנה. השניים אמרו כי אינם מסוגלים לזכור את פניו של דמיאניוק, אולם סיפרו כיצד השומרים האוקראינים השתתפו ברצח של היהודים שהיו חלשים מכדי לצעוד לתאי הגזים, סמוך לרכבות בהן הגיעו.

התביעה טוענת כי דמיאניוק היה חלק מאנשי טרווניקי, השומרים המזרח-אירופאים שהוצבו בסוביבור, כפי שניתן ללמוד מתעודת השירות שלו באס-אס. בכל ימי המשפט עד כה, דמיאניוק, הנאשם בשותפות לרצח 27,900 מכ-160 אלף יהודים שהושמדו בסוביבור, לא הגיב למתרחש באולם, והתלונן על כאבים. הדיון שהתקיים היום נדחה בשל "בעיות בריאותיות" של דמיאניוק, בפעם השלישית מאז נפתח המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully