וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "אירן תישא בתוצאות, וזו הבטחה"

נשיא ארה"ב ברק אובמה נאם הלילה בפני האומה האמריקאית והבטיח שמנהיגי אירן יישאו בתוצאות על סירובם להיענות לדרישות העולם. "אנחנו מאוחדים יותר, אירן מבודדת יותר"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: גדי וינסטוק)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הלילה (חמישי) בפני הקונגרס את הנאום הנשיאותי המסורתי על מצב האומה האמריקאית. נאומו של אובמה עסק בעיקר בנושאי פנים, תוך התמקדות במשבר הכלכלי שעבר על ארצו. ישראל והפלסטינים לא הוזכרו כלל בנאופ, אך יחד עם זאת, התייחס אובמה בנאומו לגרעין האירני, ואמר שהמנהיגים בטהרן יישאו בתוצאות על סירובם להיענות לדרישות הקהילה הבינלאומית.

"המאמצים הדיפלומטים חיזקו את ידינו בהתמודדות עם האומות שמתעקשות להפר הסכמים בינלאומיים במרדף אחר נשק גרעיני. לכן, צפון קוריאה מתמודדת עם סנקציות שנאכפות בקשיחות. לכן הקהילה הבינלאומית מאוחדת יותר, ואירן מבודדת יותר. וכשמנהיגי אירן מתעלמים מחובותיהם, שלא יהיה ספק - גם הם ישאו בתוצאות, וזו הבטחה", אמר אובמה.

"חידשנו את ההתמקדות בטרוריסטים", המשיך אובמה לדון בסוגייות ביטחון פנים וחוץ. "השקענו בביטחון פנים. אנו מתקנים ליקויים שנתגלו במהלך ניסיון הפיגוע במטוס בחג המולד. מאות פעילי אל קאעדה נתפסו ונהרגו, הרבה יותר מבשנה שקדמה. באפגניסטן הגדלנו את מספר חיילינו, מתוך כוונה להתחיל לצאת משם ב-2011, אך עדיין צפויים עוד ימים קשים".לגבי המלחמה בעירק נשמע אובמה אוםטימי יותר ואמר: "המלחמה הזאת נגמרת, כל הכוחות שם יחזרו הביתה. אנו משאירים את עירק באחריות אזרחיה".

"אנו פועלים לצמצם את מלאי הנשק הגרעיני ומשלימים את ההסכמים המקיפים ביותר עם רוסיה מזה שני עשורים. נפעל בוועידת הביטחון הגרעינית באפריל לאבטח את כל מלאי החומרים הגרעיניים בעולם בתוך ארבע שנים, כדי שלא יפלו לטרוריסטים", אמר.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בנאום מצב האומה. רויטרס
מעולם לא הייתי כה מלא תקווה לגבי העתיד של אמריקה יותר מאשר הלילה"/רויטרס

אמריקה חייבת להוביל

נאומו של אובמה שודר בשעות צפיית השיא, אל מול עשרות מיליוני אמריקאים צופים. חלקו העיקרי של הנאום נגע בחקיקה כלכלית, מיסים מתקדמים והמאבק בחוב הלאומי ובאחוזי האבטלה. כמו כן, הוקדש חלק גדול מהנאום לרפורמת הבריאות שהנשיא מנסה לקדם.

"בשלב הזה, כבר ברור שלא הובלתי את הרפורמה כי זאת פוליטיקה טובה", אמר אובמה בחיוך, בהתייחסו לקשיים הפוליטיים בהם נתקל בניסונו לאשר את הרפורמה. "עשיתי זאת בגלל הסיפורים ששמעתי. בגלל החולים שנמנע מהם טיפול. לאחר מאה שנים של ניסיונות, אנו קרובים להצליח. הבעיה לא תיעלם. עד שאסיים לדבר הלילה, אמריקאים רבים יאבדו את ביטוח הבריאות שלהם. מיליונים נוספים יאבדו אותו במהלך השנה", אמר הנשיא. "לא אפנה את גבי לאמריקאים הללו".

בהתייחסו לכלכלה, אמר אובמה שגם הוא לא אהב את תוכנית הסיוע לבנקים בשיאו של המשבר הכלכלי. "שנאתי את זה, אתם שנאתם את זה, זה היה פופולרי כמו טיפול שורש. אך עשינו זאת, כי זה הקטין את הנזק. עד כה, גם השבנו את מרבית המימון שהענקנו".

אובמה התייחס לחוב הלאומי העצום של ארה"ב ואמר כי ממשלו נאלץ בעבר להגדילו עוד יותר במסגרת תוכנית הסיוע, כדי למנוע מיתון ארוך יותר. "כעת", אמר, "על הממשל להדק את החגורה. אנו מוכנים להקפיא את הוצאות הממשלה למשך שלוש שנים. אם לא נפחית את החוב הלאומי שלנו, הנזק יהיה חמור".

בנאומו עסק אובמה גם בנושאי איכות הסביבה, ואמר שארצו חייבת להוביל את העולם בפיתוח אנרגיות ירוקות ונקיות. "יש כאלה שמפקפקים בראיות החותכות על השינויים באקלים. גם אם אתם מפקפקים באותן ראיות, תמריצים לעידוד פיתוח אנרגיה נקייה הם הדבר הנכון לעשות, כי האומה שתנהיג אנרגיה ירוקה תנהיג את העולם, ואמריקה חייבת להיות האומה הזאת".

אובמה פנה לציבור האמריקאי ואמר: "עומדים מולנו אתגרים גדולים וקשים. מה שהאמריקאים מקווים לו ומה שהם ראויים לו זה שנעבוד יחד, דמוקרטים ורפובליקאים, בכדי לגשר על המחלוקות שלנו. האמריקאים חולקים ביניהם נחישות אל מול המצוקה. בגלל הרוח הזו של צניעות גדולה וכוח גדול- מעולם לא הייתי כה מלא תקווה לגבי העתיד של אמריקה יותר מאשר הלילה".

כמעט כמחצית מהאמריקאים שצפו הלילה בנאום מצב האומה הביעו שביעות רצון מהנאום, כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ברשת CNN. על פי הסקר, 48% מהצופים אמרו כי התגובה שלהם לנאום היא חיובית, לעומת 33% שאמרו כי התגובה שלהם "חיובית במידה מסויימת" ו-21% ציינו שהנאום עורר אצלם תגובות שליליות. מדובר בירידה באחוזי שביעות הרצון מנאום מצב האומה של אובמה, שבשנה שעברה נהנה מ-68% של תגובות חיוביות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully