וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה מאשימה את הדרום בהכרזת מלחמה

בפיונגיאנג הגיבו בזעם להצהרת שר ההגנה של דרום קוריאה, לפיה מדינתו צריכה לבצע מתקפת מנע על הצפון, אם יתגלה כי זו נערכת למתקפה גרעינית. "לא נאפשר להפר את ריבונותנו"

צפון קוריאה האשימה הבוקר (ראשון) את דרום קוריאה בהכרזת מלחמה, לאחר שמוקדם יותר החודש הודיע שר ההגנה של הדרום כי ארצו תצא למתקפת מנע אם תעריך שהצפון מתכנן מתקפה גרעינית נגדה.

שר ההגנה הדרום קוריאני קים טיי יאנג אמר בשבוע שעבר כי ארצו תתקוף מיד "במקרה שנגלה כוונות תקיפה של הצפון עם נשק גרעיני. זה יהיה מאוחר מדי, והנזק יהיה גדול מדי אם צפון קוריאה תבצע תקיפה גרעינית, ואנו ניאלץ להתמודד עם תוצאותיה". בסוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה צוטט דובר מטעם צבא צפון קוריאה שהזהיר כי "כוחות הצבא המהפכניים שלנו יתייחסו למקרה הזה של מתקפת מנע, אותה אימצה ממשלת הבובות של סיאול כמדיניות רשמית, כאל הכרזת מלחמה פתוחה". דובר הצבא ציין כי תינקט פעולה צבאית החלטית ומיידית נגד כל נסיון של דרום קוריאה להפר את ריבונות הצפון, וכי הדבר יביא לפגיעה ביעדים מרכזיים בדרום.

התגובה הזועמת מפיונגיאנג היא השלב האחרון בינתיים במערכת היחסים השבירה בין שתי הקוריאות, בזמן שבארצות הברית ושאר מדינות המערב מנסות להחזיר את הצפון לשיחות על פירוק נשקה הגרעיני. ראשי צפון קוריאה קראו רק לפני שבועיים לגיבוש הסכם שלום עם ארצות הברית, כתנאי מוקדם לחזרתה לשיחות הבינלאומיות על תוכנית הגרעין שלה. משרד החוץ של צפון קוריאה מסר, כי הוא מעוניין בקיום שיחות שלום עם הממשל של ברק אובמה, במטרה להשיג הסכם רשמי, במקומו של הסכם הפסקת האש מסוף מלחמת קוריאה ב-1953, שהביא לחלוקה הרשמית של המדינה בין הדרום לצפון.

באמצעות הסכם השלום הזה ינסו בצפון לחזור לשיחות שש המדינות (שתי הקוריאות, ארצות הברית, סין, רוסיה ויפן) על נושא הגרעין. "אם בכוונתו לבנות אמון בינינו לבין ארצות הברית, חיוני להשיג תחילה הסכם שלום, שישים קץ למצב המלחמה, שהיא שורש היחסים העוינים", כך נאמר בהודעת משרד החוץ שפורסמה בסוכנות הידיעות הקוריאנית המרכזית.

באפריל 2009 הכריזה צפון קוריאה כי היא מחרימה את השיחות, וכעבור זמן קצר הודיעה כי ביצעה ניסוי גרעיני. לפני כן, פיונגיאנג החלה לפרק את מתקני הגרעין שלה בתמורה לסיוע בינלאומי. בחודש אוקטובר האחרון אמר השלטון הצפון קוריאני כי ייתכן שיסכים לחזור לשיחות, אולם הדברים נתפשו אז במערב כניסיון למצוא חן בעיניו של ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו, שביקר אז במדינה. וושינגטון אמרה כי תדון בהסכם שלום רק לאחר שצפון קוריאה תתפרק מיכולותיה הגרעיניות.

לפני כחודש העביר נשיא ארצות הברית ברק אובמה מכתב אישי למנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג איל, כחלק מהמאמצים להשיב את המדינה הקומוניסטית המתבודדת לשיחות על פירוקה מנשק גרעיני. הממשל האמריקאי דרש מהשותפות בשיחות הרב-צדדיות עם צפון קוריאה שלא לדון באופן פומבי במכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully