וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר בממשלת בלייר: "לא רציתי מלחמה בעירק"

ג'ק סטרו, השר הבריטי הראשון שהעיד בפני ועדת החקירה לבדיקת מלחמת עירק רמז כי שקל להתפטר לפני הפלישה, אולם חזר על התמיכה במלחמה למרות "דילמות מוסריות ופוליטיות קשות"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: עידן גוראל)

שר החוץ הבריטי לשעבר ג'ק סטרו, העיד היום (חמישי) בפני ועדת החקירה לבדיקת מלחמת עירק והגן על ההחלטה של הממשלה הבריטית לצאת למלחמה. עם זאת, הוא רמז כי שקל להתפטר לפני הפלישה ב-2003. סטרו, המכהן כיום כשר המשפטים בממשלתו של גורדון בראון, הכחיש שהפלישה לעירק התבססה על מודיעין שגוי. במזכר שהגיש סטרו לוועדה הוא כתב: "הדילמות המוסריות והפוליטיות היו קשות. הייתי מודע לחלוטין לעובדה שהתמיכה שלי במלחמה היא הכרחית. אם הייתי מתנגד, ההשתתפות הצבאית של בריטניה בפלישה לא היתה אפשרית".

סטרו הוסיף וכתב כי "לא רציתי מלחמה. אבל המדיניות שגיבשנו כללה דיפלומטיה מגובה באיום. הגעתי להבנה שכדי לאכוף את פירוקה של עירק מנשק לא נותרה לנו ברירה אלא להתקדם לפעולה צבאית". הוא חזר על עמדתו של ראש הממשלה בזמן הפלישה לעירק, טוני בלייר, לפיה גם אם המודיעין לגבי נשק להשמדה המונית בעירק היה שגוי, זו לא היתה העילה היחידה למלחמה.

סטרו, הוא השר המכהן הראשון שמעיד בוועדה, והשבוע פורסם ב"סאנדיי טיימס" מכתב בו הוא מזהיר את בלייר מפני יציאה למלחמה. המכתב נשלח לבלייר במרץ 2003, ולפי דיווח ב"טיימס", סטרו העלה במכתב שאלות לגבי מטרות המלחמה, וקרא לבלייר "לא לפלוש לעירק רק על-מנת להביא לשינוי המשטר".

סטרו חזר על עמדתו זו גם היום בעדותו לפני הוועדה ואמר: "המקרה כאן עמד או נפל על השאלה - האם עירק מהווה איום על השלום העולמי והביטחון באמצעות נשק להשמדה המונית", הסביר סטרו, "ולא האם יש לה שלטון קיצוני ובלתי נעים שטובח באזרחים, בגלל שאני חושש שלפי החוק הבינלאומי זו לא סיבה טובה לפלוש למדינות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully