וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: הכור האירני בבושהר יופעל עוד השנה

ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית ברוסיה גילה כי ארצו תפעיל את הכור באירן כבר בשנה הקרובה. "2010 היא השנה של בושהר". במוסקבה מבטיחים שהכור ישמש למטרות אזרחיות בלבד

רוסיה תפעיל את הכור האירני בבושהר עוד השנה, כך אמר היום (חמישי) ראש התאגיד הגרעיני הממשלתי ברוסיה. "2010 היא השנה של בושהר", אמר סרגיי קיריינקו, "אין שום ספק שהוא ייבנה השנה. הכל הולך לפי לוח הזמנים".

כבר ב-1995 הסכימה רוסיה לבנות את הכור הגרעיני בבושהר, שלחוף המפרץ הפרסי, אך מאז התעכבה ההקמה ועלותה הגיעה למיליארד דולרים. לדברי רוסיה, הכור משמש מטרות אזרחיות בלבד ולא ניתן לייצר בו נשק גרעיני. על פי מומחי הגרעין הרוסים, המתקן יהיה תחת פיקוחה המלא של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם. משלוחי הדלק הגרעיני לכור החלו כבר בסוף שנת 2007, בברכת ארצות הברית. מיזם קודם לבניית כור באתר בבושהר, בידי חברת סימנס הגרמנית, יצא לדרך עוד בשנות ה-70'. הפרויקט הגרמני הופרע על ידי המהפכה האיסלמית ב-1979 ועל ידי מלחמת איאן-עירק בשנות ה-80'.

לפני חודשיים אמר שר האנרגיה הרוסי, סרגיי שמטקו, כי השקת הכור לא תתקיים בשנת 2009. שמטקו הבהיר כי ההחלטה על דחיית הפעילות בכור לא נבעה משיקולים פוליטיים, אלא טכניים בלבד. "אנחנו מצפים לתוצאות משמעותיות עד סוף השנה, אולם ההשקה עצמה לא תתרחש", ציטטו סוכנויות הידיעות הרוסיות את שמטקו בנובמבר.

בידיהן של סוכנויות הביון האמריקאיות יש הוכחות לכך שאירן האיצה את המחקר בנושא הנשק הגרעיני שלה, כך אמר אתמול גורם בממשל בוושינגטון. מומחים בקהיליית המודיעין האמריקאית שוקדים באחרונה על הצגת דו"ח מודיעיני מפורט, שעתיד לעמוד בקנה אחד עם ההערכות האירופאיות בנוגע למידת ההתקדמות האירנית ולמצבה של תוכנית הגרעין. "עקרונית, אנחנו מדברים על מחקר, לא על התקדמות במלוא המרץ של תוכנית הגרעין", תיאר הגורם בממשל את הערכת המודיעין.

שלשום דווח כי אירן הגישה בתחילת ינואר את תשובתה להסכם הגרעין שגובש על ידי שש המעצמות, ודחתה באופן רשמי את הסעיפים העיקריים בהסכם הדורשים ממנה להעביר את האורניום שברשותה להעשרה במדינות בחו"ל. מחלקת המדינה של הבית הלבן הודיעה בתגובה כי היא רואה בדחייה האירנית של הצעת המעצמות - כתשובה בלתי מספקת. לאחר מכן מיהרה אירן להכחיש את הדיווחים, לפיהם היא מסרה תשובה רשמית להסכם הגרעין. דובר משרד החוץ האירני ראמין מהמנפרסאט אמר כי ארצו לא הגישה הצעה חדשה בנוגע להסכם העשרת האורניום שלה, והגדיר את הדיווחים על כך כ"מהומה שחוללה התקשורת מערבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully