וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלחת ישראל בהאיטי: מחסור חמור במים

יהושע בריינר, פנחס וולף וטליה שחר

17.1.2010 / 17:12

במשלחת הסיוע הישראלית בהאיטי נמשכים המאמצים לחלץ ולטפל בפצועים. "התושבים באים אל גדר המחנה ומתחננים למים". מניין ההרוגים באסון עלול להגיע ל-200 אלף

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידיאו: גדי וינסטוק קריינות:אילן שניג)

"התושבים באים אל גדר המחנה ומתחננים למים", כך סיפר היום (ראשון) סרן במילואים ברק צרום, קצין התקשוב במשלחת הישראלית להאיטי, "זה לא סוד שהמים היא הבעיה העיקרית עבורם. בסך הכל התחושה שלנו היא שהאנשים מעודדים מהפעילות שלנו ובעיקר מהפעילות בשטח. הם רואים בנו כוח מקצועי וגאולה, בכך שאנחנו נותנים מענה לצרכים שלהם בבית החולים שהוקם".

צרום הוסיף ואמר כי "העבודה והמראות קשים. בתוך הערים ההרס הוא רב והנושא התברואתי מתחיל להוות בעיה, בשל הריח החזק של הגופות". לדבריו, על אף שרשתות התקשורת באי נפלו, עם הגעת המשלחת הישראלית הצליח גדוד 'אמירים' של אגף התקשוב להקים רשת קשר לשימוש את הכוחות במקום, בתוך שלוש וחצי שעות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לרעש האדמה שפקד את האיטי. לדברי נתניהו,"מה שקרה בהאיטי זו טרגדיה גדולה. זה אסון הומניטרי בהיקפים גדולים מאוד, וחוסר היכולת של התושבים להתגונן רק מעצים את המשבר. חובתנו כעם היהודי להתגייס מיד וכך עשינו".

עוד אמר נתניהו כי "ברגע שנודעו ממדי האסון הנחיתי להוציא מיד משלחת של אספקה וסיוע שכבר הגיע למקום. מדובר בציוד רפואי, רופאים, בית חולים שדה, רנטגן ועוד דברים חיוניים. זוהי המסורת והדמות האמיתית של מדינת ישראל ועם ישראל. זה מצטרף לפעולות שעשינו בעבר במקסיקו, בקניה וגם בטורקיה. אנו מדינה קטנה, אבל עם לב גדול. זהו ביטוי של המורשת והמוסר היהודי לעזור לזולת. אני מאחל לאי שיצליח להשתקם מהאסון הנורא".

מוקדם יותר דווח כי המשלחת הישראלית של פיקוד העורף להאיטי חילצה הלילה בחיים גבר בן 52 מבין ההריסות. הגבר היה לכוד במשך ארבעה ימים תחת הריסות משרד רשות המסים בבירה פורט או פראנס, והוא חולץ במצב טוב כאשר הוא סובל משברים בגפיים ומהתייבשות.

ההמונים בהאיטי. רויטרס
המונים מחכים לחלוקת מזון/רויטרס

כ-50 אלף גופות כבר נאספו

ממשרד הפנים של האיטי נמסר, כי מניין ההרוגים ברעידת האדמה במדינה עלול להגיע ל-200,000 בני אדם. לדברי שר הפנים פול אנטוינה בן אימה, "כבר אספנו כ-50,000 גופות. אנו מעריכים כי בין 100,000 ל-200,000 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה, למרות שלעולם לא נדע את המספר המדויק".

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון הגיע אתמול להאיטי. היום צפוי להגיע למדינה גם מזכ"ל האו"ם, שארגונו נפגע קשה באסון. גופתו של ראש משלחת האו"ם חולצה בסוף השבוע.

בתוך כך, גובר החשש מאלימות ברחובות. ברחובות סיטה סוליי, שכונת עוני בפרברי בירת האיטי פורט או פראנס, כנופיות חמושות חזרו לשלוט, לאחר שכ-3,000 אסירים ברחו מבית הסוהר המרכזי במדינה, שנפגע ברעידת האדמה. "זה רק טבעי שהם יחזרו לכאן. זה תמיד היה מעוז הפעילות שלהם", אמר קצין משטרה לסוכנות הידיעות רויטרס. כ-300,000 בני אדם מחוסרי בית בעקבות רעידת האדמה, חיים עכשיו ברחובות עיר הפחונים.

אחד מהישגיו הגדולים של הנשיא רמה פריבל מאז שנכנס לתפקיד ב-2006, הוא הרגעת הרוחות בסיטה סוליי. כעת עולה החשש שאם תגבר האלימות בשכונה, בצל מקרי הביזה והכאוס בפורט או פראנס, המצב יקשה מאוד על המאמצים לשמירה על החוק והסדר בבירה.

"הם יצאו מהכלא ועכשיו הם מסתובבים ומנסים לשדוד אנשים", אמרה אלג'ין סיינט לואיס, תושבת סיטה סוליי. "אתמול הם ירו כל הלילה". "אנחנו חרדים מחזרתם", אמר תושב אחר. "הם חמושים, אין להם שום מוסר והם יכולים לעשות הכל".

מנהיגי הכנופיות של סיטה סוליי הם פושעים ידועים לשמצה, ונראה שהם מהמרוויחים היחידים מרעידת האדמה. הם מסיירים ברחובות על אופנועים, ונושאים נשק שלקחו מהשומרים בבית הסוהר במהלך רעידת האדמה. לפי דיווחים מהשטח, ביום שבת הם שרפו את בניין משרד המשפטים ההרוס כדי להשמיד עדויות על עברם הפלילי ומאסרם. כתב רויטרס גם מצא מסמכים שרופים בין הריסות בית הסוהר.

"המסר שלי לכל הכנופיות החמושות שמנסים לנצל את המצב הזה, הוא שאנו נעצור אותם, בדיוק כמו שעשינו בעבר", אמר מפקד משטרת האיטי מאריו אנדרסול.

עדכון ראשון: 9:35

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully