וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירדן דורשת להחרים את מגילות ים המלח

ממשלת ירדן פנתה לקנדה, בבקשה שזו תחרים את המגילות המוצגות בטורונטו ותחזיק בהן עד לבירור הבעלות עליהן, כיוון שהן "נלקחו משטח כבוש". ישראל בתגובה: "דרישה מגוחכת"

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

מגילות ים המלח, הנמצאות בתצוגה בטורונטו שבקנדה מאז יוני 2009, עומדות פעם נוספת במוקד של ויכוח דיפלומטי בין ישראל לירדן. בישראל דחו היום (ראשון) את הדרישה הירדנית לבעלות על המגילות והגדירו אותה כ"מגוחכת וחסרת בסיס היסטורי".

העיתון הקנדי "הגלוב והמייל" דיווח ביום שישי כי ירדן פנתה לקנדה בדרישה שלא תחזיר לישראל את המגילות, עד שתתברר שאלת הבעלות עליהן. הירדנים, המסתמכים על אמנת האג מ-1954 העוסקת בשמירה על נכסי תרבות בעת סכסוכים מזוינים, טוענים כי המגילות נמצאו בשטחי 67', המוכרים כשטח כבוש וכי ישראל נוהגת שלא כדין כאשר היא מחזיקה בהן ומעבירה אותן לתצוגות בחו"ל. גם הרשות הפלסטינית פנתה לפני מספר חודשים לקנדה בעניין זה. ראש הממשלה הפלסטינית סלאם פיאד אף שלח מכתב לראש ממשלת קנדה סטיבן הרפר וביקש את התערבות הממשלה הקנדית בנושא. העיתון הקנדי מציין, כי ירדן והפלסטינים אינם קובעים למי שייכות המגילות, אך דורשים להשאיר אותן תחת אחריות קנדה עד לברור סוגית הבעלות.

שרת התיירות הירדנית, מאה אל חאטיב, אמרה כי בידי ירדן ישנם מסמכים המוכיחים כי היא רכשה בכסף את המגילות מידי הבדואים שגילו אותן וכי ישראל מחזיקה בהן ב"כוח צבאי". דובר משרד החוץ הישראלי יגאל פלמור, אמר בתגובה כי מדובר בטענה מגוחכת. "המגילות הללו הן ללא ספק חלק מהההיסטוריה היהודית והמסורת התרבותית שלנו", אמר פלמור, "איזה קשר יש להן לירדן ולהיסטוריה הירדנית? איזו דרישה יכולה להיות להם על הטקסטים, על המגילות ועל המשמעות ההיסטורית והדתית שלהן?". פלמור אף הוסיף כי מבחינה פוליטית, ירדן ויתרה כבר בסוף שנות השמונים על כל דרישותיה בשטחים שהיו בשליטתה לפני מלחמת ששת הימים.

המגילות: כתבי היד העתיקים ביותר של התנ"ך

גורם רשמי במשרד החוץ הקנדי אישר את קבלת המסר מירדן וציין כי חילוקי הדיעות בנוגע לבעלות על מגילות ים המלח "צריכים להיות נידונים עם ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית. לא יהיה זה נכון אם קנדה תתערב, כצד שלישי בנושא". מגילות ים המלח התגלו במערות קומראן במדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בחפירות שנערכו במקום בין השנים 1947 ל-1956. גילויין נחשב לאחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים ביותר מאז ומעולם. המגילות הן מקטעים של כ-800 "ספרים" מתקופת הבית השני ובין היתר הן שופכות אור על חייהם של אנשי "כת היחד" או "כת מדבר יהודה", אחת הכתות היהודיות בתקופת בית שני, שרוב החוקרים מצביעים עליהם כאיסיים המוזכרים בכתבי יוסף בן מתיתיהו.

בין המגילות נתגלו אלפי קטעים מספרי התנ"ך השונים, קטעים המייצגים כנראה את כל ספרי התנ"ך. ספר אחד - ישעיהו - אף נשמר כמעט בשלמותו, והוא מוצג כיום יחד עם עוד שבע מגילות בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל בירושלים. קטעי המקרא שבמגילות, ובראשם ספר ישעיהו, הם כיום כתבי היד העתיקים ביותר של התנ"ך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully