וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: אירן במצב פגיע, זה הזמן לסנקציות

בכירים בממשל אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי קשיים טכניים ופוליטיים מעכבים את תכנית הגרעין האירנית, ומכשירים את השטח לסנקציות אפקטיביות. גורם ישראלי: "אובמה הצליח לשכנע אותנו ששווה לחכות"

אופטימיות זהירה בנושא האירני: הממשל האמריקאי מעריך כי בעיות טכניות בלתי צפויות בתכנית הגרעין האירנית, בשילוב עם חוסר השקט השורר בזירה הפוליטית במדינה, מהווים יחדיו קרקע פוריה לסנקציות חדשות ואפקטיביות של העולם המערבי נגד אירן.

בראיון לעיתון ה"ניו יורק טיימס" האמריקאי העריכו אמש (שבת) יועצים בכירים של הנשיא ברק אובמה לנושא האירני, כי בעוד שמנהיגיה של אירן נשארים נחושים להתקדם בתהליך פיתוח בנשק גרעיני במדינה, הם לא מצליחים להתרכז בהמשך הפיתוח בגלל העימותים המתרבים עם מתנגדי השלטון בתקופה האחרונה במדינה ונאלצים לעסוק בהישרדות פוליטית. להערכת היועצים נראה שהדחף ליצר דלק גרעיני נחלש בחודשים האחרונים.

הבית הלבן רוצה כעת לנטוש את הסנקציות הכלכליות על המדינה ולהתמקד בסנקציות חדשות שיוטלו נגד בכירים במשמרות המהפכה האירנים, שהם להערכת האמריקאים אלה שמנהלים את תכנית הגרעין, וכן אחראים על דיכוי ההפגנות נגד המשטר.

עימותים בין מפגינים לאנשי כוחות הביטחון ברחובות טהרן. רויטרס
העימותים עם מתנגדי השלטון מעכבים את תכנית הגרעין. מהומות בטהרן/רויטרס

למרות שסנקציות רבות כבר נוסו על אירן, אמרו היועצים האמריקאים כי המצב הנוכחי בו שרוי המשטר האירני "נותן לנו חלון הזמנויות לכפות סנקציות משמעותיות שאולי לראשונה יגרמו לאירנים להבין שתכנית הגרעין לא שווה את המחיר שייאלצו לשלם עליה".

היועצים גם העריכו כי המאמצים לפיתוח הפצצה נפגעו באופן קשה עקב חשיפת המתקן הסודי בקום לפני שלושה חודשים, שמנעה מהאירנים את הסיכוי הטוב ביותר שלהם לפתח את האורניום המועשר בסודיות. במקביל, בעיות טעניות בכור בנתנז, שבו שחלה ירידה של 20% בפעולת המכונות מאז הקיץ, מעיבה על הסיכויים להתקדם בתכנית. גורמים שונים באירופה העריכו כי הבעיות נגרמו הודות להתערבות המערב בתכנית הגרעין, שכללה אף 'חבלה ממשית' בתשתיות צבאיות .

לדברי היועצים, שילוב הנסיבות הזה גורמים לממשל האמריקאי לדחות את ההערכה שלו באשר לזמן בו האירנים עשויים להיות במצב של מוכנות לפיתוח נשק גרעיני: "בשלב זה, לא נראה שיש לאירנים אפשרות אמיתית לפריצת דרך, ונראה שגם לא תהיה להם כזו במשך 18 החודשים הקרובים לפחות, ואולי אף יותר מכך", אמר בכיר בצוות היועצים לעיתון. הערכה זו של לוח הזמנים מחזקת את האמונה כי סנקציות שיוטלו כעת יהיו אפקטיביות יותר.

בכיר נוסף בממשל האמריקאי אמר כי גורמים ישראלים רשמיים אמנם ממשיכים לרמוז שייאלצו לנקוט בפעולה צבאית נגד אירן, אבל למעשה גם הם "מרגישים עכשיו שמה שקורה באירן גורם לאירנים להיות פגיעים ביותר לסנקציות", ולכן סביר כי ישראל תתן לנשיא אובמה ארכת זמן נוספת לנסות לשכנע את רוסיה וסין לשתף פעולה עם הלחץ הבינלאומי. מקור ישראלי בכיר בוושינגטון אמר לעיתון כי "אובמה הצליח לשכנע אותנו ששווה לנסות את דרך הסנקציות, לפחות לכמה חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully