וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערב שוקלים סנקציות נגד בכירי המשטר באירן

ארה"ב ובעלות בריתה באירופה שוקלות הטלת סנקציות אישיות נגד בכירי משמרות המהפכה. זאת במקום סנקציות רחבות שעלולות לפגוע באופוזיציה המתחזקת למשטר האייתולות

מקורות דיפלומטיים מסרו הלילה (רביעי) כי ארה"ב ובעלות בריתה שוקלים למקד את הסנקציות המוטלות על אירן באופן שיפגע בהנהגה ולא סנקציות רחבות שעלולות לטענתם לפגוע באופוזיציה למשטר בטהרן. עם תחושות התסכול הגוברות בממשל אובמה נוכח הגישה האירנית בנושא הגרעין והשיחות עם האו"ם, הוחלט על ניסוח "תפריט" סנקציות שיוטלו על אירן על ידי האו"ם, או על ידי ארה"ב ובעלות בריתה האירופיות בשם האו"ם.

גורמים אמריקאים רשמיים ודיפלומטיים מערביים אמרו כי הממשל נוטה לנטוש את הסנקציות הכלכליות, שהתמקדו בשוק הנפט, שמטרתן החלשת הכלכלה האירנית. המשך הסנקציות הללו, אומרים גורמים דיפלומטיים רשמיים, עלול לפגוע בתמיכה הציבורית באירן בתנועת האופוזיציה.

"לא מדובר בניסיון להפיל את אירן על ברכיה מבחינה כלכלית", אמר דיפלומט מערבי, "הכוונה היא לבלום את תכנית הגרעין שלה". הוא הוסיף כי סנקציות כלכליות רחבות "רק יעצימו את הפרנויה האירנית לגבי המערב".

במסגרת אותו תפריט של סנקציות שנהגה בבית הלבן, נכללים צעדים נגד אישים פוליטיים וגופים בעלי קשר למשמרות המהפכה. במסגרת הסנקציות המוצעות תיכלל הגבלת התנועה של ראשי השלטון. דיפלומטיים מסרו כי מדינות אירופה מעדיפות לנסות ולפגוע בסקטור הפיננסי והביטוחי במדינה.

"עד עתה, הסנקציות שהוטלו על ידי ממשל אובמה היו בהקשר של בלימת תכנית הגרעין בלבד", אמר כרים סדג'פור, מומחה לאירן. "הגישה הזו השתנתה, ועכשיו רואים בממשל את הנושא בהקשר רחב יותר, וצעדי הענישה נבחנים בתועלת או בהפסד שהם יכולים להביא לתנועה הדמוקרטית באירן".

הטלת סנקציות על אנשי משמרות המהפכה הוא צעד הגיוני מאחר וצעד כזה "הורג כמה ציפורים במכה", אמר סדג'פור. לטענתו, כך ניתן גם לבלום את תכנית הגרעין וגם למנוע מהבכירים להיפגש עם קבוצות קיצוניות אחרות באזור. "אם ממשל אובמה יכול למנוע מהם היכולת לחתום על חוזי עתק עם חברות רב לאומיות ולהפוך אותם למנודים, אני לא חושב שדמעות רבות יזלגו על כך בקרב האופוזיציה באירן", אמר.

מהומות בטהרן. AP
כ-15 בני אדם נהרגו בהפגנות נגד המשטר/AP

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד האשים אתמול את ישראל וארצות הברית באחריות להפגנות האופוזיציה השבוע. "האומה האירנית ראתה הרבה נשפי מסיכות כאלה, נשפי מסיכות שמאחוריהם עומדים הציונים והאמריקאים", כך דיווחה סוכנות הידיעות IRNA.

מוקדם יותר הזהיר שר החוץ האירני מנושהר מותקי את בריטניה כי "אם היא לא תפסיק לדבר שטויות היא תקבל סטירה על הפה". זאת, לאחר שמשרד החוץ האירני האשים את מדינות המערב בעידוד ההפגנות האלימות ואף זימן את השגריר הבריטי כדי להעביר מחאה רשמית. הצעד האירני בא בעקבות דבריו של החוץ הבריטי דייוויד מיליבנד, ששיבח אתמול את האומץ של האירנים על ההפגנות שקיימו ביום ראשון. מיליבנד הוסיף כי מותם של המפגינים "מהווה תזכורת נוספת לדרך שבה המשטר האירני מטפל במפגינים".

יותר מ-15 בני אדם נהרגו בעימותים שפרצו בין מפגינים תומכי המחנה הרפורמיסטי לבין המשטרה בימים האחרונים, ביניהם גם אחיינו של מוסאווי. מאז מותו לפני שבוע של בכיר אנשי הדת באירן, הרפורמיסט מונתזרי, החריפה המתיחות בין תומכי הרפורמיסטים לכוחות הביטחון. אנשי מנהיג האופוזיציה מיר חוסיין מוסאווי ניצלו את חג ה"עשורא", כדי להפגין את התנגדותם לנשיא אחמדינג'ד, שלטענתם נבחר בבחירות מזויפות. בהפגנות בימים האחרונים קראו המפגינים להפיל את משטר הנשיא "הדיקטטור". הלוויות ההרוגים שייערכו היום צפויות להבעיר מחדש את הרחובות באירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully