וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנים אחרי: אסיה התאוששה מהצונאמי?

בחופי האוקיינוס ההודי נזכרים במאות האלפים שאיבדו את חייהם, כשגלי הצונאמי היכו ביבשת בדיוק לפני חמש שנים. תרומות שיקמו את האזור, אבל איך משקמים קהילות שנמחו מעל פני האדמה ברגע אחד?

מאות נזירים תאילנדים בגלימות צבעוניות מלמלו הבוקר (שבת) תפילות לזכרם של 2,500 תושבי כפר הדיג הקטן בן נאם קם, שנהרגו באחד מאסונות הטבע הגדולים בהיסטוריה. אסיה מציינת היום את יום השנה החמישי לאסון הצונאמי, שהכה ביבשת ב-26 בדצמבר 2004, ונטל את חייהם של 226 אלף בני אדם ב- 13 מדינות שונות.

"כל הנשמות מכל הלאומים, לא משנה היכן אתם שוהים כעת, אנא שמעו את תפילות הנזירים וקבלו אותן", אמר קולארב פליאמיאיי, שאיבד עשרה בני משפחה באסון.

אזור שנפגע בצונאמי, אז והיום. רויטרס
"הרס במימדים שקשה לתאר". אזור שנפגע על ידי הצונאמי, אז והיום/רויטרס

גלי הענק שטפו את חופי היבשת כמעט ללא התרעה, נגרמו על ידי רעש אדמה אדיר שפקד את מעמקי האוקיינוס ההודי. כעבור מספר שעות הגיעו הגלים, שגובהם היה לעיתים כזה של בניין בן שלוש קומות, לחופיהן הקסומים של מדינות העולם השלישי באזור, והשאירו אחריהם חורבן במימדים שקשה לתאר. במקומות אחדים הגיעו נחשולי המים לעומק של כמה קילומטרים בתוך היבשה, כשהם סוחפים עימם אנשים, מכוניות ובניינים.

אזור שנפגע בצונאמי, אז והיום. רויטרס
"מאמצי השיקום עשו את שלהם", אזורי האסון לפני חמש שנים והיום/רויטרס

חמש שנים אחר כך, מאמצי השיקום הבינלאומיים עשו את שלהם. הצלב האדום בנה 51 אלף בתים ברחבי אסיה, בעיקר באיים המאלדיביים ובאינזונזיה, שספגה את הפגיעה הקשה ביותר. גם עתה נמשכת הבנייה בפרוייקטים גדולים של תשתיות וכבישים. מיליארדי הדולרים שהוזרמו לאזור אכן הצליחו להסיר את מרבית סימני האסון, אך לא הצליחו למחות את הטראומה של אלו שאיבדו את כל משפחתם תוך דקות.

"לא נשארו כמעט עדויות פיזיות לצונאמי, אך הקהילה כאן התפרקה לחלוטין", אמר תושב אחד הכפרים באינדונזיה. "כפרים שלמים נמחקו מעל פני האדמה, ואני איבדתי למעלמה ממאה מבני משפחתי המורחבת. אין סיוע שיודע לעזור לי להתגבר על זה", סיכם בעצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully