וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט: בוסניה מפלה יהודים וצוענים

בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע, כי העובדה שיהודים וצוענים מנועים מלהתמודד לפרלמנט ולנשיאות בבוסניה מהווה אפלייה

בית המשפט האירופי לזכויות אדם קבע הערב (שלישי) כי החוקה הבוסנית מפלה לרעה אזרחים יהודים וצוענים, בכך שהיא אוסרת עליהם להתמודד בבחירות לפרלמנט ולנשיאות. הדיון בבית המשפט נערך בעקבות עתירה שהגישו יהודי וצועני, שבקשתם להתמודד בבחירות נדחתה בשל מוצאם. לפי החוקה הבוסנית, רק בוסנים, סרבים וקרואטים רשאים להתמודד על תפקידים ציבוריים במדינה.

העילה לתביעה הוא סעיף בחוקה הבוסנית, שנחקקה עם סיום מלחמת האזרחים במדינה, אשר מבחין בין אזרחים המשתייכים לשלושת "העמים המרכיבים" - הבוסנים, הקרואטים והסרבים - ול"אחרים": הכוללים את היהודים, הצוענים ומיעוטים אחרים.

על פי החוקה הבוסנית, שנועדה למנוע חזרה לימי מלחמת האזרחים, הזכויות הפוליטיות, כמו האפשרות להבחר לפרלמנט ולנשיאות, מוענקות רק למשתייכים ל"עמים המרכיבים".

ראש הקהילה היהודית בבוסניה, יעקב פינצ'י, ודרבו סיידיץ', בן למשפחה צוענית, פנו לבית המשפט האירופי בחודש יוני. פינצ'י הציג בדיונים מכתב שקיבל מוועדת הבחירות בבוסניה, בו נכתב כי הוא פסול מלרוץ לנשיאות או לפרלמנט, כי הוא יהודי.

בית המשפט קיבל את תביעתם של השניים, ופסק כי הסעיפים הללו בחוקה הבוסנית מנוגדים להוראות האמנה האירופית לזכויות האדם, האוסרת אפליה בקיום בחירות חופשיות. בית המשפט ציין בנוסף, כי יתכן שמטרותיה של החוקה היו ראויות, וזאת משום שבזמן שנוסחה לא היתה בשלה בוסניה לקיים בחירות חופשיות ופתוחות, אולם הסכם עליו חתמה בוסניה עם האיחוד האירופי בשנת 2008, חייב אותה להביא את חוקי הבחירות להתאמה עם האמנה האירופית.

פינצ'י אמר לאחר הפסיקה כי הוא "מאושר שבית הדין האירופי הכיר בטעות שנעשתה בכינון החוקה לפני 14 שנה". גם עורכי הדין שייצגו את העותרים בירכו על ההחלטה, ואמרו כי מדובר ב"צעד גדול" במאבק האירופי באפליה ודיכוי קבוצות אתניות. "לשליטה של קבוצות אתניות אחדות על קבוצות אחרות אין מקום בדמוקרטיה", אמר אחד מעורכי הדין. גם בארגון זכויות האדם "Human Rights Watch", שהשתתף בעתירה, ברכו על ההחלטה ואמרו כי על ארצות הברית והאיחוד האירופי לדאוג שההחלטה תאכף, והחוקה תשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully